zaterdag 3 september 2005

Goed nieuws!

Bij wijze van inleiding wil ik degenen die mij minder goed kennen even uitleggen dat ik altijd veel wantrouwen koester jegens clubs (bedrijven, organisaties, regeringen, enz.) die me allerlei overbodige dingen proberen te verkopen (d.w.z. die mijn geld naar hun bankrekening willen overhevelen). Dat kan het verschijnsel 'mode' zijn (waarom zou ik een broek kopen in een mode-kleur, terwijl ik nog andere broeken heb die nog lang niet versleten zijn?), vage verhaaltjes over dingen die mijn leven mooier of aangenamer zouden maken (bijv. een of andere kwart-hydraterende -dus drie-kwart nutteloze- creme, waardoor mijn huid 10 jaar zou verjongen, of een auto die in 10 seconden een snelheid van 470 km kan bereiken) of gekakel over wasmiddelen die nog witter zouden wassen dan andere middelen, waar ik ruim tevreden over ben (ik vind het persoonlijk veel belangrijker dat dingen schoon worden dan dat de kleuren eruit zien alsof ik het betreffende artikel net gekocht heb).

Zo heb ik ook grote problemen met grote multinationals. Een duidelijk voorbeeld daarvan is Microsoft die (doorgaans) gemakkelijk te gebruiken programma's verkoopt en later de schuld voor het virusrisico legt bij de consument, zonder er rekening mee te (willen?) houden dat veel consumenten wél met Windows-programma's kunnen omgaan, maar de kennis missen om het risico van virusbesmettingen doeltreffend uit te schakelen. Alleen al het bijhouden van alle beschikbare informatie over risico's is bijna een voltijds baan...

Daarnaast is Micro$oft er door een (toegegeven) handige marketing in geslaagd concurrerende bedrijven uit de markt te werken (zoals zo'n 10 jaar geleden WordPerfect), waardoor ze momenteel de meest absurde prijzen kunnen vragen voor hun software. Zo was tot voor enkele jaren het MS Office pakket voor het onderwijs in Nederland erg goedkoop, maar op het moment dat zowat elke school het gebruikte, werd besloten dat ook het onderwijs voortaan de gewone prijzen moest betalen...

Verder krijgen ze het voor elkaar om, wanneer fouten in software worden verbeterd, deze verbeterde versies niet als een update gratis ter beschikking te stellen, maar deze als een nieuwe versie te verkopen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de overgang van Windows 95 naar Windows 98, en uiteindelijk gaat dat ook gebeuren bij de overgang van Windows XP naar Windows Vista (eerder bekend als 'Longhorn'). De eerder aangekondigde werkelijke verbeteringen (zoals een beter filesysteem) worden voorlopig uitgesteld, zodat Vista uiteindelijk ook niet veel meer zal zijn dan een cosmetisch aangepaste update voor Windows XP.

Tenslotte blijft ook nog de twijfel over de gegevens die Micro$oft over haar klanten verzamelt, want op diverse momenten moet de computer contact opnemen met het bedrijf, zoals bij het registreren van software, maar bijv. ook bij het afspelen van bepaalde WMP-bestanden. En dan bestaat ook nog de mogelijkheid dat gebruikers -in het (ijdele) vertrouwen dat Micro$oft die informatie gebruikt om problemen op te lossen- foutmeldingen laten doorsturen naar Micro$oft. Micro$oft beweert dat daarbij geen onnodige gegevens worden verstuurd, maar het blijft onduidelijk (en verdacht) wat dan wél wordt overgestuurd.

Na deze lange inleiding dan eindelijk het goede nieuws: na diverse belangrijke plaatsen die al helemaal op Linux zijn overgestapt of daarmee bezig zijn (zoals -om maar enkele namen te noemen, die mij spontaan te binnen schieten- Hamburg, München, Mexico Stad), heeft nu de Verenigdestaatse staat Massachusetts verregaande plannen om Microsoft Office in te ruilen voor OpenSource office-pakketten (Webwereld van vandaag). Dat is niet alleen een uitstekende manier om te voorkomen dan Micro$oft op een gegeven moment de hele wereld overheerst, maar ook een puike manier om veel, heel veel geld te besparen: Programma's als OpenOffice en KOffice zijn gratis, en bijv. StarOffice kost maar een fractie van de prijs van MS-Office.
Tip van Dwarslezer: in een later stadium kan ook Windows nog worden ingeruild voor Linux - nog meer betrouwbaarheid en nog meer geldbesparing!

Zoals ik in de loop van de laatste jaren al regelmatig betoogd heb, zou het ook de Nederlandse overheid sieren om serieus na te denken over de bezuinigingen die op deze manier mogelijk zijn. Het lijkt me tenslotte heel wat zinniger om dure software te vervangen door even efficiënte, maar betrouwbaardere en veel goedkopere, software dan mensen te laten kreperen door het uitpersen van de sociale zekerheid en de gezondheids- en de ouderenzorg...

1 opmerking:

Anoniem zei

Een poosje geleden was er wel het e.e.a. om te doen in het Nederlandse onderwijs. Ik heb er echter nooit meer iets van gehoord; zonde. Van de 1001 functies die verstopt zitten in MS Office gebruiken de meeste mensen hooguit 10%, dus overstappen hoeft volgens mij geen enkel probleem te zijn.