dinsdag 27 september 2005

Maar sommige dieren zijn gelijker

De pa van ontvoerde en losgelaten Claudia Melchers looft een miljoen dollar (had hij dat ergens zwart in Barbados verstopt?) uit voor de tip waarmee de ontvoerders kunnen worden aangehouden. (NOS Teletekst vandaag).

Hoe lang duurt het nog voordat slachtoffers van tasjesberovingen, fietsendieven en aanranders niet eens meer aangifte kunnen doen? Het wordt nu soms al ontmoedigd ("Maar meneer, waarom zou u aangifte doen, dat fietsenrek wordt toch niet gevonden". Of: "Maar wat deed je dan ook zo laat alleen op straat?"), maar wie weet komt het nog ooit zover dat de politie structureel vraagt hoeveel geld je ervoor over hebt om de onverlaat te laten oppakken.

Volgens mij, maar ik ga natuurlijk heel erg uit van mijn primitieve achterdochtgevoelens jegens rijke mensen (het adagium van Proudhon dat eigendom diefstal is komt op mij in de meeste gevallen nog steeds als juist over) gaat het héél erg een verkeerde kant op wanneer privé personen beloningen gaan uitloven. Dat hoort justitie te doen.

Ik kan me voorstellen [... even mijn achterdocht onderdrukken ...] dat pa Melchert het vreselijk vindt dat zijn dochter ontvoerd is geweest en dat hij de schuldigen gestraft wil zien, maar hoe moet het nou als je geen geld hebt en je kind is misbruikt (ontvoerd, verkracht, doodgereden)? Moet je er in die situatie maar mee leren leven... of zou die uitgeloofde beloning helemaal geen verschil maken?

Het wordt in Nederland steeds moeilijker om menswaardig behandeld te worden, wanneer je niet rijk bent: dan kun je niet naar een privé kliniek voor een moeilijke operatie (ergo: wachtlijst), je kunt als je ouder bent niet naar een luxe verzorgingsflat (dus: wachtlijst voor een bejaardentehuis), je kunt zonder auto steeds moeilijker overal komen in Nederland (het openbaar vervoer wordt steeds duurder, voorzover de lijnen niet gewoon worden opgeheven). En dan heb ik het nog niet over de gevolgen van de op 1 januari volgend jaar ingaande Zorgverziekingswet voor mindervermogenden, of over wat er gaat gebeuren wanneer het opsporingswerk van de politie steeds meer gesponsord wordt.

Het lijkt me dat in het parlement eens uitvoerig gesproken zou moeten worden over door particulieren aangeboden beloningen bij misdrijven en over de wenselijkheid daarvan. Misschien zou wel iets bedacht kunnen worden om de Melcherts c.s. solidair te laten bijdragen aan alle opsporingen; misschien het hoogste belastingtarief een beetje (10% of zo) omhoog...

Geen opmerkingen: