dinsdag 20 september 2005

Over Bea's voorleesuurtje en besparingen...

Zoals jullie je misschien nog wel herinneren, meldde ik afgelopen vrijdag (log Nederlandse grutters aan het werk) dat het Minus-terie van Economische Zaken uit bezuinigingsoverwegingen besloten heeft om Nederland 1, 2 en 3 vanaf 2006 niet meer via de ether uit te zenden. Dat zou wel 11 miljoen Euri schelen (en 77.000 mensen voor niks omoepbelasting laten betalen, omdat zij de drie publieke zenders dan niet meer kunnen ontvangen).

Dat steekt wel erg schriel af tegen de gulheid waarmee Bea's voorleesuurtje vanmiddag zowel via Nederland 1 als Nederland 2 uitgezonden werd (gelezen op NOS Teletekst). Ik veronderstel dat het regime van Balk en Zalm perse wilde dat niemand stieken naar het andere net zou kijken: door de zenders gelijk te schakelen (waarom herinnert die term mij aan de pers uit de Tweede Wereldoorlog?) moesten mensen wel kijken. Want het komt uiteraard niet in het hoofd van de bevoegde touwtjestrekkers (de vertaling van 'bevoegd' -competent- komt hier wel erg vreemd over, trouwens) op dat er naast de publieke zenders ook nog andere dingen te ontvangen zijn. Zelfs buitenlandse kwaliteitszenders (nee: ik bedoel niet CNN!).

Nog afgezien van de vraag wat de zin is van uitzending (tenslotte staat de hele tekst uiterlijk morgen in de krant - en dan heb je geen last van die verstorende hotemetoten die je TV-beeld vullen), vraag ik me af waarom niet gewoon de zenders van Nederland 2 uitgeschakeld werden (hoeveel zou dat niet bespaard hebben?) Als er nou nog verschil was geweest tussen de uitzending op Nederland 1 en die op Nederland 2 (bijvoorbeeld Nederland 2 vanuit een verre hoek van de zaal en met galm op het geluid), maar die fantasie ontbrak ten enenmale (niet vreemd bij dit balkenkastje).

Geen opmerkingen: