zaterdag 9 september 2006

Bierpaus pruttelt in geboorteland...

Paus Maledictus heeft bij zijn aankomst in München de Duitsers opgeroepen zich actief in te zetten om de fundamentele waarden van het christelijke geloof door te geven. (De Morgen van vandaag).

Ik vraag me ernstig af of hij wel weet of hij, in zijn luxe woonst in Rome, wel weet waar hij het over heet. De R.K. kerk heeft zich nooit veel gelegen laten liggen aan de leer van Christus, zoals die is verwoord in de bijbel, toch ook door katholieken beschouwd als het woord van hun god.

Nog even een kleine tip voor de ayatollah van Rome, die zich boven alle gelovigen en andere mensen verheven voelt: En wie zichzelven verhoogen zal, die zal vernederd worden. (Mattheüs, 23:12)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dwarslezer moet me maar even corrigeren als ik het fout heb, maar ik dacht dat Katholieken oorspronkelijk de bijbel (immers in het latijn geschreven) helemaal niet lazen; dat ze vroeger (zeg begin vorige eeuw) alleen de katechismus mochten lezen. Verder was er toen ook de index met de voor katholieken verboden boeken.

Dus als ze de inhoud van de bijbel niet kennen, dan lijkt me dat wel te kloppen. Of ik moet het fout hebben, dus.

Dwarslezer zei

Bill heeft helemaal gelijk. Ik ben ook katholiek geïndoctrineerd, maar omdat ik ook wel eens met andersdenkenden sprak (helemaal fout, ik geef het toe) ben ik toch ook eens in de bijbel gaan lezen (soms zeer intrigerend!). Ik zag daar eerlijk gezegd geen kwaad in, maar 'onze' pastoor des te meer. Het was niet voor niks dat priesters zo lang moesten studeren, dat was om te voorkomen dat ze het woord Gods niet verkeerd zouden interpreteren...
Maar hij werd pas echt kwaad toen ik meende te mogen veronderstellen dat de almachtige God, die het mogelijk maakte dat de apostelen op pinksteren alle talen tegelijk spraken er toch wel voor zou zorgen dat ik zijn woord niet verkeerd zou begrijpen.
En toen had ik het ook helemaal gehad mnet de RK kerk...

En ook met die index hb ik nog problemen gehad. Gelukkig was er in mijn woonplaats een 'communistische' boekhandel (de eigenaar was overigens een VVD-er) waar 'verboden' boeken te koop waren, maar dat werd van de overkant van de straat wel in de gaten gehouden!