zondag 17 september 2006

Popeye anno 2006

Toen ik nog jong was, groeiden we op met filmpjes van Popeye - nee, niet op TV, want die bestond toen alleen nog experimenteel in en rond Eindhoven, maar in het parochiehuis, waar we op zondagmiddag getracteerd werden op westerns, films van Laurel & Hardy e.d. en korte filmpjes. Dat zullen beslist niet altijd Popeye-filmpjes geweest zijn, maar dat zijn wel de enige die ik me nog herinner, dus ze moeten wel een grote indruk op me gemaakt hebben.

Je kunt dus begrijpen dat mensen van mijn generatie opgroeiden in de zekerheid dat spinazie geweldig gezond was en dat je van die groente niet genoeg kon eten. Tot op heden eet ik het nog regelmatig, hoewel niet meer in de vorm van een onherkenbare en snotterige groene massa, maar gekookt, uitgelekt en opgebakken in olijfolie met gefruite knoflook.

Zojuist lees ik echter in de Spaanse
El Periódico (van gisteren) dat er in de VS al één dode gevallen is en 94 mensen ziek geworden zijn van het eten van met de bacterie e-coli besmette spinazie. De besmette partij (in plastic verpakte conserven) is inmiddels gelukkig uit de handel genomen...

1 opmerking:

Anoniem zei

inderdaad, iets luchtigs ertussendoor:

Ja, Popeye is leuk, (in mijn jeugd in de doorlopende voorstelling van De Cineac) maar de smaak van die vieze groene klots, soms verfraaid met een eitje dat ook al wat groen was geworden, of met een aan de onderzijde week en groen geworden reepje geroosterd brood, heb ik er toch niet door leren waarderen. Nu ik het beschrijf krijg ik weer een onbehaaglijke rilling over de rug.

Wel vind ik het nog steeds leuk dat Popeye, net als sommige Rotterdammers, vaak (altijd?) de ik-vorm met de derde naamval spreekt. "I sees", "I gets" (vgl. "Ik gaat", "Ik zien") en de voor mij nog steeds leuke kreet "Bring back me woife, you horsethieves" toen Olijfje werd ontvoerd.

Leuk te weten is dat de stem van Popeye van een tekenaar is, die in de studio gekke stemmetjes zat te doen ter vermaak van zijn collegas... en werd betrapt door zijn baas.

Ik eet nu wel met plezier een smakelijke stamppot met rauwe spinazie.

Voor alternatieve spinazie kan ik ook aanraden: zevenblad, de pest van elke tuinier. De jonge blaadjes voorkoken of wokken en verder ongeveer op dezelfde manier te bereiden.