De minister van justitie van Californië gaat zes Verenigdestaatse en Japanse autobedrijven (Chrysler, General Motors, Ford, Toyota, Honda en Nissan) gerechtelijk vervolgen omdat "De uitlaatgassen van auto's de snelst groeiende oorzaak [zijn] van de uitstoot van koolstof, die bijdraagt aan de opwarming van het klimaat. De overheid en autoconstructeurs weigeren echter te reageren. Het is hoog tijd dat deze bedrijven op hun verantwoordelijkheid gewezen worden in deze crisissituatie." (het Belang van Limburg)
Zou deze minister zelf geen auto rijden? Moet hij dan niet als hij consequent ook zichzelf en alle automobilisten gaan vervolgen? Tenslotte worden door de genoemde bedrijven wel auto's geproduceerd, maar het zijn uiteindelijk toch de bestuurders die er in rijden!
Of is dit misschien een verlate of vervroegde aprilgrap?
1 opmerking:
Het verhaal is te belachelijk om over te gaan emmeren, maar het zal wel weer een poging zijn van een jurist die een juridische uitwas verzint om wat te verdienen, net zoals een tijd geleden met dat gedoe over hete koffie: er moet een waarschuwing op de koffiebekertjes dat koffie heet is, en de klager die hete koffie over zich heen kreeg kreeg een hoge schadevergoeding... ze kon immers niet weten dat koffie heet hoort te zijn?
Maar in Nederland (en ik neem aan ook de VS) is er een uitgebreide, door de overheid verplichte, typekeuring van voertuigen. En als het ding door de overheid goedgekeurd is, mag het dus gebruikt worden.
Voor de rest kan de jurist beter eens kijken naar het energiegebruik van klimaatinstallaties aldaar, die 's-zomers energie vreten voor koeling. (It never rains in Sunny California, the chamber of commerce gives you it's word)(aldus een snipverkouden zanger bij Spike Jones)
(en die autos mogen inderdaad wel wat zuiniger: de overheid aldaar zou eens de "Dollar van Kok" moeten invoeren en zien of die prikkel werkt)
Een reactie posten