woensdag 20 september 2006

"Toekomstvast"?

Het "Kabinet wil nederland 'toekomstvast maken'", aldus kopt vandaag de Metro. Ik ga niet verder in op de inhoud van het artikel, want ik had tenslotte beloofd dat ik geen woorden vuil zou maken aan de troonrede, voornamelijk omdat ik de afgelopen jaren al meer dan genoeg heb geschreven over het stelletje dwarsmarcheerders, dat meent zich 'regering' te mogen noemen.

Eigenlijk wil ik alleen wijzen op de opvallende overeenkomst van het gebruikte bijvoeglijk naamwoord "toekomstvast", dat erg veel doet denken aan de door een ander illuster duo oplichters, Tedje van Es en F. Jacobse, doet denken. Zij gingen van deur tot deur om tuinen "wintervast" te maken, waarbij ze in de ene tuin een struik meenamen om die te ruilen voor een boompje uit een andere tuin. Met extra "neutronenkorrels" was dan de tuin helemaal "wintervast".
Nog typischer: Van Es en Jacobse gingen later ook nog in de politiek als "De tegenpartij" met o.a. de erg sociale leus "Geen gezeik, iedereen rijk". Dat wou ik even kwijt...

Geen opmerkingen: