zaterdag 16 september 2006

UMTS (vervolg) - Of: hoe we belazerd worden door 'onze' regering

Naar aanleiding van het stukje dat ik gisteren schreef over de misleidende brief van staatssecretaris Van Geel (van Milieu), kreeg ik van een lezer twee links toegestuurd. De ene link verwijst naar een nieuwsbrief van het Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie, de andere naar Ravage Digitaal. Beide links geven veel aanvullende informatie over de UMTS-deal van de Nederlandse overheid, het door Van Geel misbruikte Zwitserse onderzoek, over niet bij de uiteindelijke analyse betrokken (want verontrustende) testresultaten en ook over de werking van het menselijk lichaam en de invloed daarop van allerlei electromagnetische signalen (dus ook UMTS- of GSM-signalen, maar ook bijv. signalen van de draadloze internetverbinding in huis).

Het is natuurlijk al lang bekend, en ik zou me dan ook niet meer moeten verbazen, maar elke keer ben ik toch weer perplex wanneer ik weer een nieuw voorbeeld onder ogen krijg van de walgelijke mentaliteit van het régime van Balkenende & kornuiten (en in het algemeen van de hele neoliberale 'filosofie').

1 opmerking:

Anoniem zei

Als man met technische achtergrond ben ik zeer benieuwd naar het verloop van de discussie over de UMTS frequenties!

Maar ik kan me voorstellen dat de industrie op technische gronden juist geen "magnetron" frequenties zal gaan gebruiken: bij mist of een regenbuitje worden deze frequenties immers geheel geabsorbeerd door het water in de lucht: dat zal onverbiddelijk leiden tot slechte ontvangst en dus een gigantische stroom van klachten van de gebruikers. Daar zitten ze niet op te wachten.

Voor de rest kan ik me ook voorstellen dat een effect op de gezondheid mogelijk pas op lange termijn aan het licht komt.

Een gedegen onderzoek naar het effect van elektrische en magnetische velden op de gezondheid zal zeker zinnig zijn. Ik bedoel dan alle velden, vanaf hoogspanningskabels tot HF-links, radiozenders en radar. We weten al wel dat de mens heel veel kan hebben: in een MRI scanner zijn er velden van meer dan 5 tesla, en dat is echt heel erg veel! Het verplegend personeel zegt daarbij een lichte duizeligheid te ervaren. Ook de werknemers van het zendschip Veronica hebben jaren gewerkt in behoorlijk sterke velden, en ze lijken tot nu toe nog niet voortijdig te sterven. (wel zijn de programmas een stuk slechter geworden, dat geeft misschien toch te denken?)

De gedachte dat de regering ons belazert kan ik me op grond van gebeurtenissen in het verleden heel goed voorstellen, maar of het in dit geval ook zo is, zal moeten blijken.

Overigens, en dat is iets heel anders, vraag ik me af waarom men in het algemeen altijd denkt dat iets nieuws een negatief effect heeft. Het kan immers ook zijn dat achteraf blijkt dat er een positief effect op de gezondheid is. Ook is er nogal eens angst voor het onbekende: hooggeschoolde lieden waarschuwden in 1839 dat je in die nieuwe trein zeker zou sterven: die trein reed sneller dan 30 km / uur waardoor zeker je adem afgesneden zou worden...

Ik vermoed dat het de tegenstanders meer gaat om het gegeven dat er (nu ook letterlijk) weer iets wordt doorgedrukt wat je je dan maar moet laten welgevallen. Waarvan het nut twijfelachtig is. En waarvan inderdaad de effecten nog onvoldoende bekend zijn.