vrijdag 14 september 2007

Oorlogsfans?

Nog steeds zie ik regelmatig jongeren (maar ook vaak volwassenen) in militaroïde camouflage-achtige kledij en ik vraag me steeds meer af wat de beweegredenen kunnen zijn om die te dragen.

Het zal wel lekker stoer lijken, maar wanneer je weet waarvoor legers gebruikt worden, kan ik me niet voorstellen dat je jezelf op een of andere manier met die moordmachines wilt associëren. Eerlijk gezegd kan ik niets anders bedenken dan dat het alleen is omdat het er stoer uitziet en dat het de dragers worst is dat de kledij verwijst naar een soort mensen dat op wrede wijze anderen uitmoordt (ik hoef hier toch niet uit te leggen wat er in Irak, Afghanistan en in en rond Israel gebeurt, mag ik hopen).

Naar de motivering van de winkeliers die die enge spullen verkopen hoef ik niet te vragen. Die is bekend - en wordt standaard gebruikt om dubieuze praktijken te rechtvaardigen: 'Er is vraag naar en dan verkopen wij het. Anders doet een ander het en aangezien we het toch al moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden, kunnen we het ons niet permitteren principes te hanteren' (of woorden van gelijke strekking).

Ik heb het overigens met opzet niet over soldaten, want die hebben weliswaar zelf gekozen voor legerdienst, maar de meesten beslist zonder te beseffen waar ze in werkelijkheid voor tekenden. We weten immers hoe de Nederlandse overheid nog steeds haar best doet om ons te overtuigen dat de soldaten in Afghanistan alleen aan het opbouwen zijn (denk maar aan de recente "informatiekrant" voor het onderwijs, die alles vertelde, behalve de werkelijkheid). Ook de TV-reclame voor de diverse legeronderdelen puilt uit van de sportieve en humanitaroïde taferelen.

Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat iedereen die met die "army look" vermomming rondloopt, daadwerkelijk instemt met de moordmachine die het leger is. Zijn die mensen dan écht zo naïef dat ze niet inzien dat ze zich op deze manier vereenzelvigen met oorlog? Of is er toch een andere verklaring?

Geen opmerkingen: