vrijdag 7 september 2007

Wie zal dat betalen?

Misschien is Steve Fossett deze keer nét iets te stoer geweest en is dit zijn laatste avontuur geweest. Ik kan er niet wakker om liggen - terwijl ik toch doorgaans érg begaan ben met mensen die op niet-natuurlijke wijze aan hun eind komen, bijvoorbeeld omdat ze door een dronken automobilist vermoord worden, of omdat ze door een doorgedraaide partner mishandeld worden tot de dood erop volgt.

Waar ik wel een beetje bezorgd om ben is om de kosten die dit soort avontuurlijke figuren als deze Fossett (maar ook bijv. bergbeklimmers, die stoer nieuwe onbegane rotswanden beklimmen en uiteindelijk met een kostbare reddingsactie half bevroren uit een half ingestorte grot gered moeten worden.

De Metro (ik kan geen hyperlink vinden voor het artikel, dus je moet maar proberen of je het krantje nog ergens kunt vinden) vertelt vandaag dat bij de 'geavanceerde zoektocht naar steenrijke Fossett' 'een vliegtuig met hightech opsporingsmateriaal [is] ingezet'. De 'omvangrijke zoektocht met talrijke vliegtuigen, helikopters en 650 reddingswerkers' heeft 'Fossett ook twee dagen na zijn verdwijning' nog niet kunnen vinden.

Ik vind het uitstekend (en bitter noodzakelijk) dat er kosten noch moeite worden gespaard om mensen te redden, wanneer bijvoorbeeld een touringcar in een ravijn stort, maar als dit soort stoere avonturiers zonder enige noodzaak (afgezien dan van hun persoonlijke drang naar zelfbevestiging) in de problemen raakt moeten ze, vind ik, ook de kosten voor reddingsoperaties en wat dies meer zij, maar volledig zelf betalen. En mocht Fossett niet meer levend gevonden worden, dan moet het geld maar in mindering worden gebracht op de miljarden die hij nalaat. Het zou te absurd zijn om de belastingbetaler hiervoor op te laten draaien.

Geen opmerkingen: