zaterdag 22 september 2007

Vrijheid van meningsuiting in het VOC-land

Enkele dagen geleden kreeg ik van een vriendin uit Den Haag de copie van haar klacht aan de politie Haaglanden, in verband met de inperking van haar vrijheid van meningsuiting. Met haar toestemming neem ik haar klacht hier over.

In haar begeleidende tekst schrijft ze:
Een mening die geen bevolkingsgroepen stigmatiseert, criminaliseert of beledigt.
Het steunen van illegale oorlogen om macht en grondstoffen is een misdaad tegen de menselijkheid. Openheid over de ware redenen voor deze oorlog zou juist een teken van kracht zijn, niet het onthouden van informatie of het deelnemen aan een oorlog op valse informatie en leugens.
Als de heer Wilders mag gillen en schreeuwen wat hij ook maar wil, waarom mag ik mijn mening niet geven?

Hierna volgt de feitelijke klacht:
Op prinsjesdag hield ik een eenmansactie tegen deze regering. Ik had een paraplu met de teksten "VOC is gelijk aan vredesmissies, openheid over deelname oorlog Irak en Afghanistan" en "Balkenende, Verhagen, Middelkoop en andere oorlogsmisdadigers".
Daar je een eenmansactie niet hoeft te melden heb ik dit ook niet gedaan.

Mijn teksten zijn meerdere malen gecontroleerd en na mij geïdentificeerd te hebben, mocht ik doen wat ik wilde doen. Mijn protest door middel van mijn kleding en paraplu met teksten aan de bezoekers laten zien. Op een gegeven moment werd ik door iemand aangesproken met de vraag "wat bent u aan het doen?" Deze man en (om mij heen kijkend) meerdere mannen behoorden tot de politie.

Ik moest iets later afstand nemen van het publiek en meekomen. Dit weigerde ik en heb enkele stappen gezet richting agent (in burger). Deze wilde mijn identiteitsbewijs en heeft de tekst over Balkenende in beslag genomen. Dit ivm met de noodverordening. Hij vond de tekst "aanstootgevend".

Een land dat zich op de borst klopt wat betreft "vrijheid van meningsuiting" zou zich moeten schamen dat de vrijheid juist ingeperkt wordt als de tekst voor politici niet vriendelijk is.
De agent is Bastiaan van Baarle nummer 5782 en zijn collega 351. Ook de journalist die een foto van het voorval nam, moest zich identificeren.

Deze klacht zal ik naar de diverse politieke partijen sturen zo ook naar burgemeester Deetman.

Ik beklaag mij dus over de beperking van de vrije meningsuiting en neem dit hoog op.

Tijdens mijn weg naar huis liep ik met een vriendin over het Binnenhof, nog steeds verkleed als half militair, half Michiel de Ruyter. De vriendin had haar actie aangemeld en liep onnadenkend met haar bord over het Binnenhof. Ik zag de heer Balkenende en wilde hem een titel van een boek geven maar werd tegen gehouden door de DKDB. Ik riep "de heer Balkenende" en hij stond mij te woord. 2 minuten later werden wij beiden tot stilstand gemaand met de woorden dat wij samen liepen te demonstreren. Ook toen moesten wij ons identificeren en we hadden intussen een groot publiek om ons heen. De DKDB ging tussen het publiek staan om een foto van mij te maken. Een inbreuk op de privacy en zeer ongepast. Is niet de taak van de DKDB.

Na het controleren van de gegevens mochten wij gaan. De agent zei tegen mij (vrouw van 52) "Het is oké, je kunt gaan, jongedame". Ik ben geen jonge dame en wil ook niet door een politie agent zo aangesproken worden. Kledingnummer 8213 de heer F Perigaultmonte.
Naam: José [...]
De klacht is inmiddels (afgelopen donderdag) behandeld in de gemeenteraad, waarbij in ieder geval bleek dat de genoemde noodverordening alleen gericht was op wapens en munitie.

Geen opmerkingen: