maandag 25 juni 2007

The Beach Boys voor atheïsten

Al jaren erger ik me aan Verenigdestaatse films (met name uit Hollywood), omdat er op een willekeurig moment altijd wordt verwezen naar gods zegen of -de laatste jaren zeker- naar "het" terrorisme, met als schaamteloos -voorlopig- dieptepunt de remake van «The War of the Worlds». Terwijl de eerste filmversie uit 1953 van regisseur Byron Haskin nog vrij nauwkeurig de roman van H.G. Wells volgde en ook spannend opgebouwd was, verwerd de versie uit 2005 (van niemand minder dan Steven Spielberg, die af en toe best wel eens goede films maakte, ofschoon er toch ook vaak heel wat stroop langs het filmdoek naar beneden droop) met de vreselijke Tom Kruis (berucht van de enge Scientology secte) tot een anti-terrorisme pamflet, waarin het "Amerikaanse" leger de enige rots in de branding was, overal efficiënt en vriendelijk.

Om op de titel van dit stukje terug te komen: gisteren hoorde ik op een bepaald moment op de achtergrond het prachtige (vind ik tenminste) nummer «God Only Knows» van de Beach Boys, en net als altijd vond ik het vreselijk jammer dat die god er weer bij gehaald moest worden. Toen -ieder mens heeft soms van die verlichte momenten- bedacht ik een oplossing, die zowel atheïsten als de Bond tegen het Vloeken gelukkig moet maken.

Metrisch kan namelijk probleemloos de titel (en uiteraard de tekst van het nummer) gewijzigd worden in «Nobody Knows». De betekenis blijft hetzelfde (de "ik" houdt vreselijk van "haar"; of misschien wel "hem"?) en ik hoef niet elke keer "god" te gebruiken als ik meezing. Ook voor rechtgelovigen zal het een verlossing zijn, want de naam van hun god wordt niet meer zonder noodzaak gebruikt.

Welke groep waagt zich hieraan? Goed kunnen zingen is wel een pré.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé, ik ben dan wel in m'n eentje en je vroeg om een groep (laatst was ik een groupie, telt dat ook?), maar mijn badkamerwanden hebben net staan meedansen - heb je het gehoord, daar waar jij woont?

Hier is het bij veel mensen binnengekomen, eentje had zelfs de politie al gebeld, om me te beschermen tegen aanstormende meutes fans - en ik wist niet eens dat ik er daar zoveel van had.

De agente die als eerste binnenkwam en niet eens de tijd nam om te wachten tot ik een handdoek omgeslagen had en zelf de deur opengedaan, wierp zich aan mijn voeten (naderhand zei ze dat het aan de verhoogde drempel lag, maar ze bloosde me iets te nadrukkelijk).

Toen ik haar omhooghielp, lap, daar lag die handdoek weer, deed ze snel de deur dicht voor haar oudere, mannelijke, collega binnen kon komen, en daar was ik heel blij om, want het was er een met zo'n snor van the village people en daar heb ik niks mee.

Ondertussen trok ze haar jack uit en liet het mij aantrekken (we hadden dezelfde maat, maar zij had net iets meer) en toen zei ze: "stop maar even met zingen, zo midden in de nacht, want je hebt hier niet echt een geluidsstudio".

Daar werd ik helemaal vrolijk van, een agente die mijn stem op waarde kon schatten, dus ik bood haar meteen een borreltje aan, o nee, bedacht ik, dat mag ze nou niet hebben, in diensttijd en zo.

Maar ze was niks te flauw, zette haar pet af, legde haar penning op tafel en zei: "laat de fles maar staan, mijn dienst zit er net op".

(Ik wil niet veel zeggen, daarom zet ik het tussen haakjes, maar volgens mij heb ik net m'n nieuwe vriendin ontmoet - zou ze meteen blijven slapen?)

Dwarslezer zei

Tja, wel leuk voor jou natuurlijk, maar ik bedoelde toch een beetje iets anders...

Anoniem zei

hier is het repelsteeltje's weer

We zijn nu één dag verder, en Corrie Zestienhoven (corrie16, zo heet m'n nieuwe lief) en ik gaan binnenkort samen de studio in: zij heeft toen ze bij de ME was nogal stevig leren drummen en ik fiedel al jaren op een elektrische viool (soms op een spaanse gitaar met een zwarte pruik op en donkere make-up), dus wij gaan samen een prachtige portie muziek maken - als we uni-sono of in duet met elkaar zingen houdt het op met stortregenen en lijkt het wel of de hele hemel vol bliksems hangt - hoe ons groepje gaat heten, weten we nog niet, misschien stoomhome of deurval, want zo zijn we tenslotte begonnen - we zien het helemaal zitten.

Corrie heeft voor onbepaalde tijd verlof op kunnen nemen en ik mag het dit jaar van de stufi gerust wat kalmer aan doen, want ik liep qua punten toch al veel te ver voor op het landelijk gemiddelde, zei de dekaan vanmiddag.

Da's dan mooi geregeld toch - en jij hebt de eerste opdracht al klaarliggen zei, schreef je gisteren - hoewel we de Beach Boys niet als hoofdmoot van onze muzikale fruitmand zien (maar zolang we nog niet precies hebben uitgedokterd wat dan wel, kan het er best mee door).

Zitten we nog met één probleem, en dat is als jij uitgaat van een groep van 10-15 muzikanten, want we kunnen dat wel in opnames spelen, maar dat ziet er live niet uit, als we steeds van mikrofoon naar mikrofoon springen en op een ander instrument aan de gang moeten.

Nou, wij gaan nog even de stad in, laten zien dat we van elkaar zijn en zo.

Groetjexx