zondag 3 juni 2007

Wat zijn "autonomen" in Duitsland?

Ik herinner me uit het verleden (rond 1980) dat dat een soort verzamelnaam was voor krakers en anarchisten (en dan 'anarchisten' in de zin van de rechtse pers, als synoniem voor ± terroristen).

Zoëven meldde het nieuws op
Bremen Eins dat Enge Merkel had gezegd dat er voor gewelddadige demonstranten Nulltoleranz (in nieuw-Nederlands "zero tolerance") zou zijn. Het nieuwsbericht vertelde verder dat er gisteren bij gewelddadigheden in Rostock ter gelegenheid van de G8 conferentie zo'n duizend gewonden te betreuren waren. Het ging overigens niet alleen om Duitse autonomen (daar heb je ze), maar er waren ook autonomen uit diverse andere landen naar Rostock gekomen.

Toevallig (toevallig?) ken ik diverse Nederlanders die ook naar Rostock resp. Heiligendamm (waar de feitelijke conferentie over de verdere uitbuiting van de wereld en de mensheid plaats gaat vinden) gereisd zijn om daar te demonstreren tegen de kapitalistische internationale. En niet zo toevallig weet ik ook dat die geen van allen gewelddadig zijn.

Verder herinner ik me nog de anti-Kalkar demonstraties rond 1978. Bij één gelegenheid was ik meegereisd met een vriend die net van een kampeervakantie teruggekomen was. Bij een controle werden zijn tentstokken (hij had thuis zijn auto nog niet uitgeladen; hij was speciaal voor de demonstratie een dag eerder naar huis gekomen) geconfisqueerd en van een andere vriend, die met de fiets uit Nijmegen was gekomen, zijn kettingslot evenals een citroen (citroensap zou goed zijn tegen traangas, maar waarom dat gevaarlijk zou zijn voor de politie...?). De volgende dag stond er in de Duitse pers dat er diverse containers slag- en steekwapens [tentstokken en zo] in beslag waren genomen...

Bij die Kalkar-demonstraties was de politie en/of het leger (met tanks en allerhande enge schietwapens) in groten getale aanwezig. De sfeer was zo dreigend dat ik ervan overtuigd was (en nog ben) dat één scheldende demonstrant al voldoende zou zijn geweest om er een slachtpartij van te maken.

In aanmerking genomen hoe enkele weken de Nederlandse politie (+ Debiele Eenheid) al huishield onder een kleine fietsdemonstratie tegen de G8, is het niet moeilijk ons voor te stellen hoe het er in Duitsland aan toegegaan moet zijn.

In de Volkskrant wordt Claudia Roth (leidster van de Grünen) geciteerd, die de veiligheidsmaatregelen rond de G8-conferentie vergelijkt met de gang van zaken in het huidige Rusland. Volgens dit artikel zijn er tijdens de conferentie 16.000 agenten ingezet.

Overigens hoorde ik vanmiddag (helaas met een half oor) op het ANP-nieuws op een commerciële radiozender dat er ook nog 11.000 (of 1100?) soldaten zouden worden ingezet om de politie te ondersteunen bij de G8-conferentie. Meer bijzonderheden hierover heb ik nog niet kunnen vinden.

Geen opmerkingen: