vrijdag 29 juni 2007

Waar was de pers bij de Alternatieve Veteranendag?

Ondanks de regen waren er vandaag op het plein toch nog een aantal belangstellenden aanwezig bij de Alternatieve Veteranendag in Den Haag, waarbij ongetwijfeld de regen een rol gespeeld zal hebben, maar vooral het feit dat het vandaag een vrijdag was, waardoor veel arbeiders en studenten niet aanwezig konden zijn.

Toch zat de trein, waarmee ik naar Den Haag toog, vol met mensen die dezelfde kant opgingen, maar te oordelen naar het metaalgehalte op hun kleding en de opmerkingen over "korting op veteranenpasjes" of de twijfel of X of Y er ook bij zou zijn, gingen ze naar de officiële Veteranendag, die ongetwijfeld bedoeld is om de belangstelling voor een 'carrière' bij het leger nóg aantrekkelijker te maken. Iets anders kan ik althans niet afleiden uit de strooplikkende woorden van Jan Peter Balk vandaag in de Ridderzaal: "Jarenlang zijn we in Nederland te stil geweest over onze veteranen. Het is goed dat wij u nu in ieder geval één dag per jaar openlijk kunnen bedanken voor uw inzet. Een dag waarop wij publiekelijk uiting geven aan ons respect voor alles wat u hebt gedaan." (de Volkskrant)

Degenen die zich niet de moeite genomen hebben om de Alternatieve Veteranendag te bezoeken, hebben de kans gemist om uit de mond van o.a. Sjors Beenker van de Non Violent Peaceforce) belanghebbende zaken te vernemen over een aantal verreikende en moeilijk oplosbare problemen waarmee veteranen ook geconfronteerd worden.

Ook gaf Henk van de Keur een angstaanjagende uitleg over de gevolgen van de inzet van munitie met verarmd uranium (depleted uranium). Hij vertelde tevens dat in België redelijk kort geleden bepaald werd dat geen clusterbommen en verarmd uranium gebruikt mogen worden. Krista van Velzen (SP-kamerlid), die min of meer toevallig langskwam, gaf te kennen dat ze de clusterbommen al op de kameragenda had gezet en dat ze daarna ook het verarmd uranium bespreekbaar gaat maken.

Verder vertelde Indië-veteraan Jan Glissenaar nog over zijn tijd in Indië, waarbij hij bekende dat hij zichzelf eigenlijk als oorlogsmisdadiger zou moeten beschouwen om waar hij toen bij betrokken was geweest. Hij vertelde hoe hij in 1991 naar Indonesië was gegaan om in de dorpen waarin hij toen geweest was zijn verontschuldigingen aan te bieden en hoe goed hij daar door de bevolking ontvangen was. Hij vermeldde ook hoe hij op een gegeven moment te horen had gekregen dat hij maar beter niet meer naar bataljonsreünies kon komen, omdat hij kritische opmerkingen maakte.

Naast een betoog door Dwarslezer waren er leuke, maar vooral ook scherpe gedichten van de Haagse stadsdichter Harry Zevenbergen en originele liedjes van singer/songwriter Timo de la Mar.
Mijn eigen betoog zal ik hier niet herhalen, omdat mijn lezers mijn meningen toch wel kennen. Bovendien zal het waarschijnlijk een dezer dagen wel ergens op de site van het Haags Vredesplatform te vinden zijn.

Verder waren er ook nog interessante presentaties van Jitske Ypma van de Stichting Nahid (over een vrouwenhuis in Afghanistan) en van Saskia Kouwenberg (over conflicthantering, die wel moeilijk, maar desniettegenstaande wel degelijk mogelijk is). En aan het begin van de dag was er nog een presentatie (verlicht met een deel van een VPRO-documentaire uit 2001) over Defensie als werkgever.


Ik vrees dat ik nog wel iemand vergeten zal zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het Haags Vredesplatform alle bijdragen zorgvuldig zal vermelden. Ook wil ik er nog op wijzen dat de erg korte beschrijvingen aan het eind van dit artikel beslist niet impliceren dat de betreffende bijdragen minder waardevol waren. De oorzaak van de korte vermelding ligt meer in de vrees dat ik me niet écht voldoende herinner om hen recht te doen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

goede dag Dwarslezer,

Een vriend van me meldde dat er wel degelijk aandacht door de media is besteed, en wel door de Ikon, op zondagmorgen tussen 07:00 en 08:00 op de radio.

Mijn vriend vond Jan Glissenaar zeer interessante man.

Dwarslezer zei

Heel goed van de IKON, en mijn verontschuldigingen dat ik hen onbewust in de onverschillige hoek geplaatst heb.

Jan Glissenaar was niet alleen interessant, maar ook vreselijk aardig, net als trouwens zijn vrouw, die er ook bij was. Ik houd niet van het te pas en te onpas gebruiken van het woord 'lief', maar voor deze mensen is dat helemaal op zijn plaats!