NOS Teletekst kopt vanavond "Minder geluidsoverlast Schiphol", en ook in de eerste alinea van het artikel wordt vermeld dat de "geluidsoverlast rond Schiphol [...] de afgelopen jaren fors [is] afgenomen". Dat is althans een conclusie van het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP). Het klinkt allemaal erg milieubewust, dus het zal wel kloppen, of...
Een kleine zoektocht op het Internet (toch wel handig zo'n zoekmachine) laat zien dat dat planbureau een (inmiddels geprivatiseerd?) onderdeel is van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en bij Rijk klinken de woorden 'natuur', 'milieu' en 'gezondheid' ineens erg bitter. Is het immers niet het rijk dat plannetjes aan het bedenken is voor kernenergie, dat steeds meer snelwegen aanlegt, dat het openbaar vervoer aan het versjacheren is en dat de volksgezondheid steeds verder aan het verzieken is?
Kijken we op de site van het MNP dan zien we daar dat dit bureau "de Nederlandse regering [voorziet] van onafhankelijke evaluaties en verkenningen over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en de invloed daarvan op mens, plant en dier" en dat het de schakel vormt "tussen wetenschap, beleid en politiek."
Het persbericht zelf geeft aan dat "de beleidsdoelstellingen ter vermindering van de effecten van het vliegverkeer van Schiphol [...] zeer waarschijnlijk [worden] gehaald." Die betreffen dan wel "de meest belaste woongebieden direct rondom de luchthaven." [cursivering van dwarslezer].
Het persbericht geeft zelf nog wel toe dat in een veel groter gebied rondom Schiphol "de geluidsoverlast zich minder gunstig ontwikkeld" heeft -en in het geval van mijn woonplaats betekent dat 'sterk toegenomen'- en dat de "veiligheidsrisico's toegenomen" zijn.
Naast al dit gebazel wordt -uiteraard- ook nog even aangegeven dat Schiphol in vergelijking met buitenlandse luchthavens [genoemd worden de kolossale luchthavens Frankfurt, London Heathrow en Paris Charles de Gaulle] "relatief weinig milieu-effecten" oplevert. Hiermee wordt natuurlijk gesuggereerd dat we maar niet moeten klagen. Het gaat hier al net zo als met het sociale beleid in de EU: zolang het ergens slechter is, mag het hier ook...
Wél wordt aan het eind van het artikel nog terloops vermeld, dat voor Schiphol soepelere normen gelden dan voor andere bronnen van geluidsoverlast en veiligheidshinder. En dat vinden we op Teletekst natuurlijk niet meer terug!
En helemaal aan de staart zit het grootste venijn, want daar wordt vermeld dat de geluidsnormen voorlopig het meest beperkend zijn voor de verdere groei van Schiphol.
Dit is vermoedelijk een "onafhankelijke" suggestie aan het regime om toch vooral Schiphol ter wille te zijn om nog wat meer mensen lastig te mogen vallen met herrie (in mijn woonplaats nu al vaak tot na middernacht en al vanaf vóór 06:00 uur!).
En dan zou ík nog willen weten waarop de conclusie gebaseerd is dat de geluidsoverlast is afgenomen... Het artikel meldt niet of dat gebaseerd is op onderzoek met vast opgestelde geluidsmeetapparatuur of op klachten van slachtoffers. In het laatste geval heeft deze conclusie uiteraard geen enkele waarde. Ik meen tenminste aan te mogen nemen dat ik niet de enige zal zijn die gestopt is met het melden van geluidshinder, omdat ik er zeker van ben dat de klachten in een of andere vage statistiek verstopt zullen worden.
Ook dit blog-stukje van mij is een aanklacht tegen het regime van Balk & Zwam. Vroeger was ik het vaak niet eens met de opeenvolgende regeringen, maar in de meeste gevallen had ik toch altijd vertrouwen in overheidsinstanties. Dat vertrouwen is echter sedert het aantreden van Balk & kornuiten en na diverse subjectieve en oneerlijke overheidscampagnes volledig verdwenen. Ook wanneer het huidige regime verdwenen zal zijn, zal het nog lang duren voordat ik (samen met ongetwijfeld vele anderen) het weer aandurf de overheid te vertrouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten