zaterdag 27 augustus 2005

Twee handen op één Haagse buik (bah!)

Zoals ik eergisteren al meldde (in mijn stukje Gesjoemel van Balkenbende-minister) vond minister Veerman het niet de moeite waard om zich te houden aan de bij zijn aantreden gemaakte afspraken over het beheer van eigen ondernemingen.

Persoonlijk vind ik de indertijd afgesproken oplossing een lachertje - en van die kant kan ik me dan ook best voorstellen dat Veerman zich er niets (meer) van wil aantrekken. Het is tenslotte onvermijdelijk dat hij ook bij een zogenaamd onafhankelijke beheersstichting op de achtergrond aan de touwtjes blijft trekken.

Hij had echter zich in ieder geval voor de vorm aan de afspraak moeten houden. Tenslotte profiteert hij toch al ruimschoots van zijn baantje: lekker salaris, geen feitelijke verantwoordelijkheid (waarom zou hij zich druk maken over zijn portefeuille, wanneer de rest van het kabinetje ook maar wat zit te rotzooien) en dan ook nog eens lekker Europese subsidies (€ 190.000 per jaar!) vangen voor zijn bedrijven...

Balk ziet het echter helemaal anders. Met opmerkingen als "Ik neem ver afstand van termen als 'bedrieger'" kiest hij de kant van Veerman. (Trouw vandaag). Hij noemt Veerman zelfs een 'integere' collega, een 'krachtige persoonlijkheid' en een 'harde werker'. Balk vindt dat we 'zulke ministers [...] nodig [hebben]'.

Wat zegt dit over Balk? Dat hij kennelijk niet inziet dat Veer wel degelijk lak heeft aan zijn verplichtingen. Dit soort mensen is alleen 'nodig' in dubieuze regimes. Met de opmerking dat hij Veer 'integer' vindt, geeft hij trouwens aan ook zichzelf in diezelfde categorie te willen plaatsen. Allebei dus geschikt voor dubieuze regimes. Het verbaast me overigens niet dat Balk en Veer (en de rest van het kabinetje) het niet zo nauw nemen, want ze hebben nog nooit blijk gegeven van enig besef ten aanzien van het belang van een goede uitvoering van regeringstaken.

Mensen die het nieuws een beetje volgen (en ook anderen, want die merken het indirect wel aan hun banksaldo), weten al jaren dat het regime van Balk & Zalm zeer dubieus is en van leugens aan elkaar hangt. Dit feit hoeft dan ook geen verbazing te wekken: dit is gewoon weer een van de duistere zaakjes van dit regime en ook dit is per ongeluk ontdekt.

Er zit maar één ding op: de hele club van Balk & Zalm op staande voet op straat gooien, zonder uitkering (want zelf hun werk slecht uitgevoerd) en op een zwarte lijst (ontzegging van het passief kiesrecht).
Misschien kunnen ze nog een baantje vinden in het regime van Balks grote vriend en voorbeeld: George double-me. Diens Engels is niet beter dan dat van Balk, dus wat dat betreft zijn er geen problemen te verwachten. Bush heeft geen politiek inzicht, dus dat zal Balk als zijn knechtje (schoenschoonlikker?) ook niet nodig hebben...


Nog even voor de duidelijkheid: ik heb het woord 'bedrieger' in mijn stukje niet gebruikt, maar Balk heeft het natuurlijk zo druk met de splinter in de kritiek die hij van alle kanten krijgt, dat hij niet meer scherp kan kijken, door de balk in zijn eigen oog en in dat van Veer.

Geen opmerkingen: