woensdag 18 oktober 2006

Balkende Ellende is teleurgesteld...

... maar ik ben erg bang dat dat voor hem toch niet voldoende zal zijn om zich terug te trekken.

De Volkskrant meldt vandaag dat Balk een 'brief' heeft geschreven aan Harry Mulisch, waarin hij zich afvraagt wat de oorzaak is van de "bijna angstwekkende stilte", omdat hij het "maatschappelijk engagement van intellectuelen, schrijvers en kunstenaars" mist, terwijl die juist -zoals vroeger- de politiek een spiegel zouden moeten voorhouden.

Verder meldt hij in zijn boek Aan de kiezer - Brieven van Jan Peter Balkenende ook dat 'Jan Modaal' die onvoldoende respect [kunnen we het gebruik van het woord 'respect' niet strafbaar stellen? Ik word steeds onpasselijker van dit tot holle frase geïnfleerde woord] krijgt van 'de politiek': "U verdient het dat 'Den Haag' uw problemen en probleempjes serieuzer neemt."

Laat ik maar meteen even reageren op de twee bovenstaande zwamverhaaltjes, misschien dat Balk dan wel besluit de hele oplage te laten verbranden - nóg een nieuw soort (zij het niet erg milieuvriendelijk) soort energie: Balkstroom.

1. Intellectuelen bemoeien zich niet meer met de politiek, omdat de politiek volledig in handen is van leeghoofdige, minkukelige nitwits, die alleen hun eigen vage, hufterige of wat dan ook doelen volgen, intussen wat kletspraatjes verkopen om de aandacht af te leiden en daarna weer gewoon verder gaan. Ik kan me niet voorstellen dat er zelfs maar één intellectueel is die bereid is om zich te bekwamen in het onvindbaar lage denkniveau van 'de politiek'.

2. 'Jan Modaal' heeft geen belangstelling voor Balkengezwets. Voetbalfans van het Feijenoord-type weten wat belangrijk is: "Geen woorden maar daden". De afgelopen vier jaar (en naar ik vrees ook de komende vier jaar) hebben we een kolossale hoeveelheid lege, holle kletsverhaaltjes en valse beloften uit 'Den Haag' horen komen.
Tezelfdertijd hebben we heel duidelijke en walgelijke, soms zelfs misdadige, daden gezien. Er is geen enkele 'Jan Modaal' zo naïef dat hij ook maar durft te hopen dat hij door 'Den Haag' ineens "serieuzer" genomen gaat worden.

En, Balk, Jan Modaal is niet eens het grootste slachtoffer van jouw régime, van jouw schrikbewind, maar ik begrijp dat je daar maar liever niet aan denkt. Jan Submodaal is kennelijk al zover afgeschreven, dat 'Den Haag' ervan uitgaat dat die categorie binnenkort zo murw zal zijn dat ze overgaat tot de kaste der paria's en zich zonder morren laat uitbuiten als moderne zombie-slaven.

Tot afsluiting nog iets, waarover onze o-zo christelijke Balk (en alle politici van dit zogenaamd christelijk en zogenaamd democratische CDA) eens driftig zouden moeten nadenken: "Voorwaar zeg ik u, voor zooveel gij dit één van deze mijne minste broeders gedaan hebt, zoo hebt gij dat mij gedaan." (Mattheüs, 25:40)

Geen opmerkingen: