zondag 1 oktober 2006

Wat is de échte waarheid?

Gisteravond verscheen er om 22:02 in de RSS-feed van El País een bericht met de titel De Europese Commissie bereikt geen accoord met de VS over de gegevens van vliegtuigpassagiers. Om 23:45 verscheen er een ander artikel onder de titel VS kondigt 'ontwerp-accoord' met EU aan over de gegevens van vliegtuigpassagiers. Vreemd genoeg, wanneer ik de link naar het eerste artikel volg, kom ik toch bij het tweede artikel uit, waarvan het begin in ieder geval heel anders luidt (meer dan het begin is op mijn computer helaas niet bewaard gebleven):
De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben geen accoord bereikt over het verstrekken van gegevens van luchtpassagiers, hetgeen een wetsvacuüm veroorzaakt. Hiervoor zullen de naar Verenigdestaats grondgebied vliegende Europese luchtvaartmaatschappijen vóór middernacht een oplossing moeten vinden. De onderhandelaars hebben nog geen beslissing genomen over een datum voor het hervatten van de besprekingen over dit probleem.
Er kan nog zoveel ontwerp zijn als Michael Chertoff (die we enkele uren geleden al tegen kwamen in mijn artikel over de dubbele muur aan de grens met Mexico) wil, maar de waarheid is dat er GEEN ACCOORD is, en ik snap dan ook niet waarom El País besloten heeft deze waarheid te vervangen door de geïnsinueerde andere yankee-waarheid.

Bovendien krijgt deze Chertoff van El País nog twee alinea's om de Bushiaanse waarheid (dat is een synoniem voor 'leugen') te benadrukken, waarbij hij verwijst naar 'de onlangs in het Verenigd Koninkrijk ontdekte terroristische samenzwering [ondekt, maar wat? En waarom horen we niets meer over deze ontdekking? Wat is er geworden van de 'terroristen'? Hè?], die "aantoont dat de terroristen zich nog steeds richten op de luchtvaartindustrie". Bovendien wijst de kerel erop dat de ontdekking van het complot in Londen [complot, of een verzinsel om ons banger te maken?] bewijst dat het uitwisselen van informatie over passagiers een 'waardevol wapen is gebleken voor het bestrijden van terroristen'.

Is deze Chertoff gestoord, of denkt hij dat wij het zijn? Deze veronderstelde 'terroristen' werden in hun huizen in verscheidene Britse steden gearresteerd en ik heb nergens gelezen dat ze tussen Europa en de V.S. gereisd hadden. Hoe kan dan die informatie-uitwisseling van nut zijn geweest?

Intussen blijft de (min of meer) Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM, volgens Het Parool doorgaan met het verstrekken van informatie aan de Verenigdestaatse autoriteiten, met het excuus dat anders de KLM niet meer op Verenigdestaats grondgebied mag landen. Alitalia heeft echter nooit voldaan aan de paranoïde eisen van de yanks en vliegt nog steeds op de V.S.

Geen opmerkingen: