zaterdag 28 oktober 2006

Waarom nog wintertijd?

We hebben allemaal in de loop van de jaren gehoord dat door de invoering van zomertijd veel energie (electriciteit0 uitgespaard wordt, omdat het immers een uur langer licht lijkt te blijken. Begrijpelijk.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom in october de klok weer een uur verzet wordt, waardoor het weer een uur vroeger donker lijkt te worden, en er dus weer minder energie bespaard wordt.

Toegegeven, in de winter wordt het dan schijnbaar een uur eerder licht, maar ik denk toch dat dat minder besparing oplevert dan het extra uur licht 's avonds. Ik heb althans sterk de indruk dat er meer mensen zijn die 's avonds wat later opblijven, dan mensen die 's morgens vroeger zullen opstaan. In ieder geval zal er door het teruggaan naar de wintertijd beslist niet meer energie bespaard worden dan door de simpele afschaffing van die wintertijd. Bovendien zal die afschaffing prettig zijn voor die mensen die bij de omschakeling twee keer per jaar enkele dagen moeite hebben met aanpassen. Én, het wordt niet meer zo vréselijk vroeg donker als nu in de wintertijd-perioden.

Als ik me goed herinner is het de bedoeling dat de Europese Unie volgend jaar de effecten van de zomertijd (die in feite afwijkt van de standaardtijd) onderzoekt. Ik hoop dat ze dan ook tot dezelfde conclusies zullen komen als ikzelf.

1 opmerking:

Anoniem zei

Als het om besparing van elektrische energie gaat, dan denk ik dat het eerder verdiend is door allerlei nutteloze verlichting uit te schakelen.

Verbieden van verlichte (en langs de "grote weg" vaak ook afleidende) reclameborden; monumenten alleen in het toeristenseizoen "decoratief" verlichten bijvoorbeeld tot 00:00 uur; Belgie kan de verlichting van de snelwegen uitschakelen; pompen van fonteinen alleen laten werken op toeristische tijden enz. Ook kan ik me voostellen dat straatverlichting hier en daar op bepaalde tijden wel gedimd kan worden, of in plaats van dimmen het aantal lichtpunten halveren.

Verder in het kader van Europese samenwerking energievretende tomatenkassen verplaatsen naar warme landen als Italie... (dan is er wel transport-energie voor nodig om ze hier te brengen, maar dat is wel minder)

Verder hebben boeren al helemaal geen voordeel van die tijdwisseling: selecteren van gewassen doe je bij een bepaalde stand van de zon om zo bepaalde plantenziekten goed te kunnen zien. Ook oogsten zal gewoon van het daglicht afhankelijk zijn.

Overigens, als we naar een 24-uurs economie toe gaan denk ik dat er weinig meer bespaard zal worden.