maandag 11 juli 2005

Domheid ook bij het CDA

Het hoeft natuurlijk niet te bevreemden dat niet alleen Dom66 veel dombo's telt, maar het is toch elke keer opnieuw verbazingwekkend hoe dom ook sommige CDA-ers denken - en nog meer hoe dom anderen die leeghoofdigheid overnemen.

Tweede Kamerlid Atsma (CDA) heeft aangekaart dat elke zomer problemen ontstaan omdat personenwagens met caravans niet harder mogen dan 80 km per uur. Hij constateert: "Vrachtwagens kunnen ondanks hun begrenzer vaak net iets harder rijden dan tachtig, raken geïrriteerd door caravans en gaan inhalen". (Metro van vandaag).

Volgens het betreffende artikeltje heeft hij dat gisteren opgemerkt, wat betekent dat hij het ofwel in de privé-kring heeft gesteld (en dan is het voor ons niet van belang), ofwel dat hij het uit hoofde van zijn functie gezegd heeft en dat hij dus op zondag gewerkt heeft, waardoor hij de door zijn god verordonneerde zondagsrust heeft geschonden. In dat geval berust deze opmerking op een zonde, en hoeven we ons er natuurlijk ook niks van aan te trekken.

Het is hoe dan ook een domme opmerking, want ik heb nog nooit een vrachtwagen geïrriteerd zien raken, en je mag toch van politici verwachten dat ze zorgvuldig zijn in hun formuleringen...

Het domste is echter de logica, of liever het ontbreken daarvan. Denk even mee: auto's met caravans mogen niet harder dan 80 en de bestuurders houden zich daar kennelijk aan (heel netjes en heel verstandig); vrachtwagens mogen ook niet harder dan 80, maar de vrachtrijders houden zich daar niet aan. Een verstandig mens zou vrachtrijders gaan bekeuren en een campagne starten om de nadruk te vestigen op het belang (milieu, veiligheid) van handhaving van de gestelde maximumsnelheden.

Zo werkt het echter niet bij het CDA en de VVD, want (nog steeds volgens het aangehaalde artikel) beide partijen pleiten voor het verhogen van de maximumsnelheid voor auto's met caravan.

1 opmerking:

Anoniem zei

De enige agressieve (vergrotende trap van geïrriteerd) wagens die mij bekend zijn, zijn vooral bekend geworden door de films die er over gemaakt zijn (en één ervan telt eigenlijk niet, die van sprookjesfabriek Disney, Herbie de Kever, want die reageert alleen maar aangeschoten als zijn baasje in de verdrukking komt, en vervolgens laat ie zich tussen de films door weer naar de schroothoop verwijzen, we zijn inmiddels toe aan deel V of zo).
Nee, dan dat woedende beest Christine (1983, van John Carpenter) dat een compleet eigen (of duivelse) wil heeft en door roeien en ruiten gaat om dat te bewijzen, je zou met zo'n bidsprinkhaan getrouwd zijn.

Kortom, we kunnen er rustig van uitgaan dat vrachtwagens zachtaardige wezens zijn (wel een beetje lomp, maar dat komt door hun zwaarlijvigheid).
Het zijn hun passagiers, en dan vooral degene die achter het stuur kruipen, die brokken maken (als ze bijvoorbeeld véél te lang achter het stuur moeten zitten van hun bazen) of geïrriteerd kunnen raken door die blikjes met hun sleurhutten.

Wat ik daarvan vind is het volgende: aangezien sleurhutten de meest instabiele karren op wielen zijn die er rondrijden (of beter, die rondgereden worden) is een maximumsnelheid van 80 km/uur niets te laag. Die snelheid is te hoog, veel te hoog. Pas als iemand kan aantonen dat de sleurhut volgens de eisen van het stuwadoorsgilde (wet van 1914, aangepast bij arbo 1980) is geladen, pas dán is die snelheid enigszins verantwoord. Alle andere sleurhutters mogen maximaal 70 km/uur rijden en dientengevolge géén gebruik maken van autosnelwegen (vakantie gaat toch over ontspannen, toch niet over jakkeren?).
Probleem opgelost.

En als bestuurders van andere voertuigen zich niet aan hun max-snelheden houden, dienen ze daarvoor (net als voor andere overtredingen) aangepakt te worden. Een van de taken van de politie is het toezien op de naleving van geaccepteerde wetten.