donderdag 21 juli 2005

Idée-fixe plicht in Nederland

Zojuist hoorde ik op het nieuws op de lokale radio in mijn dorp dat dit jaar al 34.000 mensen bekeurd zijn omdat ze zich niet konden legitimeren (hun legitimatie dus niet bij zich hadden). Volgens hetzelfde bericht was er aan bekeuringen een totaalbedrag van € 1.300.000 geïncasseerd, dat is dus bijna DRIE MILJOEN GULDEN! En dan tellen we nog niet de kosten mee die mensen hebben moeten maken die tot op heden zonder legitimatie hun leven konden leiden.

Ik had de indruk (maar het is intussen wel duidelijk dat politici niet te vertrouwen zijn, omdat ze nu eenmaal naar believen en ongestraft maar wat raak liegen) dat het de bedoeling was om door de idée-fixe-plicht de openbare orde in Nederland te beschermen, maar ik heb nog nooit zoveel gehoord over terroristische dreiging als na de invoering van deze domme plicht. Er moet ernstig getwijfeld worden aan het nut van dit geneuzel, want bij de eerste gevallen die mij ter ore kwamen ging het om meisjes die geen achterlicht op hun fiets hadden en zich daarbij niet konden legitimeren. Nee, zó wordt de openbare orde écht goed beschermd!

Van de andere kant zou ik nu ook wel eens willen weten hoeveel mensen in de voorbije anderhalf jaar al bekeurd zijn omdat ze in openbare ruimten rookten. Als treinforens word ik elke dag geconfronteerd met structurele analfabeten (of misschien zijn het wel doodgewoon asociale schoften) die op stations staan of zitten te roken op plaatsen waar dat verboden is. Het zou mij absoluut niets verwonderen wanneer daarvoor vanaf de invoering (1 januari 2004) nog niet één bekeuring is uitgedeeld.

Rokersterreur is dus kennelijk niet bedreigend voor de openbare orde, kinderen zonder idée-fixe wel. Of: hoeveel dommer is bij politici nog mogelijk? Het begint er steeds meer op te lijken dat de maximale domheid oneindig groot zal blijken te zijn.

Geen opmerkingen: