vrijdag 29 juli 2005

Nationale Schande bedenkt nieuwe truukjes

NS wil -volgens NOS Teletekst van vandaag volgend jaar de treinkaartjes met 1,8 % duurder maken en in de Randstad zelfs nog duurder. Dat vindt NS redelijk, want 'de gebruiker betaalt'. En als de minister het niet goed vindt, worden de kaartjes in het hele land gewoon 2,8 % duurder, chanteert de NS.

Ik zie het redelijke van het gedifferentieerde tarief ook wel in. Tenslotte maken reizigers in de Randstad ook veel langer gebruik van de NS-faciliteiten - denk alleen aan de extra uren wachten op stations vanwege de in de Randstad veelvuldig voorkomende vertragingen.

Wat overigens wel opvallend is, is dat -en ik denk dat dat een unicum is in de neoliberale wereld- dat de geboden/ontvangen service omgekeerd evenredig wordt met de betaalde prijs. Immers, in de Randstad zal een reiziger ook vaker geen zitplaats hebben dan in de rustige(re) gebieden buiten de Randstad.

Een Nationale Schande is het, en dat is het! Het wordt steeds duidelijker dat alle neoliberale kletspraatjes (concurrentie goed voor de consument, en dat soort gelul) niet meer zijn dan dat: gelul. Nutsbedrijven horen in handen te zijn van de overheid - en dan kan de neoliberale EU vinden wat zij wil. Wat privatisering oplevert is meer dan overduidelijk te zien in het land van de onbegrensde mogelijkheden, de natie waarover George Double-Me de scepter zwaait.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

In antwoord op een eerder bericht hier "OV-chipkaart voor terrorismebestrijding?" (27 juli) schreef ik al "ik vermoed dat de realiteit op een aantal punten erger zal uitpakken dan wat ik hieronder meld", maar dat de NS mij daarin zo snel terwille zou zijn, dat gun ik mijn kloterigste vijanden nog niet.

In mijn vorige reactie vermeldde ik dat de Tweede Kamer de vervoersminister had aangesproken, onder andere in verband met ongewenste tariefsveranderingen bij de invoering van de ov-chipkaart.
Daarbij baseerde ik me onder andere op het volgende citaat:

"Kort voor de zomervakantie sprak de Tweede Kamer nog een keer met minister Peijs over de OV-chipkaart. De Kamerleden zien die kaart nog steeds graag komen, maar zij zijn er niet gerust op dat het allemaal goed gaat. Eén van de zorgen is dat NS en andere vervoerbedrijven de invoering van de chipkaart aangrijpen om met de tarieven te gaan rommelen. Dat is dodelijk voor het vertrouwen van de reizigers in deze nieuwe betaalwijze. Laten we leren van de invoering van de euro, zei Kamerlid Sharon Dijksma heel terecht. De minister was het hier roerend mee eens: het mag niet zo zijn dat de chipkaart voor hogere tarieven zorgt, zei ze. Dat lijkt me een duidelijke boodschap aan de vervoerders. Waarbij het natuurlijk nog de vraag is of het gemiddeld gelijk houden van de tarieven dan nog wel mag betekenen dat het ene kaartje 50 procent duurder wordt (bijvoorbeeld in de spits) en het andere 50 procent goedkoper. Ik vind dat óók niet kunnen. Acceptabel zijn alleen de kleine prijsverhogingen en -verlagingen die je nu eenmaal hebt doordat de strippenkaart nu nog met zones werkt en de chipkaart straks met kilometers. Het resultaat daarvan zou moeten zijn dat de prijs van de reis beter klopt met de werkelijke afstand."
(bron: "http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/50232/cci/ov-chipkaart.html")

NS heeft dat in ieder geval zeer goed begrepen, dus komt nu al met ingrijpende veranderingen in haar prijsstellingen, waaronder groffe chantage (als ik mijn zin in de Randstad niet krijg, gaat het hele land daarvoor boeten).

Welke idioot heeft nog steeds niet door, dat privatiseren van dit soort bedrijven alleen maar tot verhoogde prijzen en afgenomen service kan leiden.

Ik verdenk NS ervan een groot deel van haar kapitaal (eigenlijk onterecht van ons gepikt in de loop van de jaren) in de vierwielige koe te hebben gestoken en een verborgen agenda met één streven te hebben: het openbaar vervoer kapot maken ten gunste van de asfalt- en autolobby.

Laat de toekomst mij ongelijk geven, asjeblief.

Anoniem zei

Soms verdenk ik politici van verregaande simpelheid of onnozelheid, maar anderen verzekeren mij ervan dat dat komt door het politieke lingo: er wordt niks rechtstreeks gezegd, hooguit gesuggereerd of vaagweg verondersteld, en altijd zo positief mogelijk verwoord.

Het door vorige briefschrijver (Strompelende Harrie) aangehaalde citaat uit de Spits van een paar weken terug is zo'n typisch voorbeeld van naïviteit: "Eén van de zorgen is dat NS en andere vervoerbedrijven de invoering van de chipkaart aangrijpen om met de tarieven te gaan rommelen. Dat is dodelijk voor het vertrouwen van de reizigers in deze nieuwe betaalwijze."

Ieder (wel-)denkend mens is er immers allang van overtuigd dat invoering van de ov-chipkaart automatisch tot hogere directe kosten voor de gebruikers van het openbaar vervoer zal leiden.
En dan heb ik het nog niet eens over de verborgen kosten die er al jaren uit ons belastinggeld worden gepompt voor de ontwikkeling van het systeem, dat uiteindelijk gewoon jatwerk zal blijken te zijn (voor het contactloze chipkaartsysteem wordt het openbaar vervoersbedrijf van Hongkong ingeschakeld, en voor de poortjes en kaartlezers wordt de boel afgekeken bij Siemens/Cubic).

Daarnaast is het vertrouwen van de reizigers in NS (en de regering, om dat ook nog maar eens ter tafel te brengen) al heel lang morsdood en zal invoering van de ov-chipkaart als het zoveelste bewijs van verduistering (letterlijk en figuurlijk) worden gezien.

Gegeven het feit dat ik al jaren in een rolstoel zit, heb ik spontaan reisgedrag in de loop van die tijd steeds minder mogelijk zien worden (om morgen in en uit een trein geholpen te worden -personeel moet een plankje voorrijden, ik krui mij daar zelf wel op- had ik vorige week al telefonisch moeten plannen), de vraag is of de prijs van mijn treinkaartje wel hetzelfde zal blijven als dat van mijn ambulante partner (op mijn ov-chipkaart staat bij persoonlijke gegevens natuurlijk dat ik waardeloos ben, want dat betekent invalide toch), en voor het verplaatsen van het plankje zal ook wel een toeslag komen (of heb ik NS nu op een idee gebracht) in plaats van dat dat instap-hoogteverschil tussen perron en trein eindelijk eens weggewerkt wordt, waar ook veel ambulanten blij mee zullen zijn.

Anoniem zei

Ik moet weer kanttekeningen bij die vermaledijde stripkaart zetten. het doel is dat men om op het perron te komen door poortjes moet met zo een kaart, die dan de reiziger registreert (niks nieuws; perronkaartjes kocht mijn opa ook als we treinen gingen kijken in 1954). En ook weer door een poortje het perron af. Doel is zwartrijden te voorkomen... Ik verwacht de volgende adders.
1] nu kan je onderweg uitstappen en onderweg een stad bezoeken. dat zal vermoedelijk niet meer tegen hetzelfde tarief kunnen.(nu: gratis)
2] de poortjes zullen wel geplaatst worden op kleine stationnetjes (bezoek bijvoorbeeld Holten eens, dat gaan ze heus niet dichtmetselen) dus in de provincie blijft zwartrijden gewoon mogelijk
3] arme toeristen uit omringende landen die nu al niks van onze strippenkaart begrijpen. Ik stel me de Duitser of Fransman etc. voor die in Den Haag Centraal uitstapt en het poortje niet door komt omdat het gesloten blijft...
4] en wat gaat die kaart kosten?
5] ouderen zullen vermoedelijk niks van die kaart begrijpen en maar niet meer met de trein gaan
dit in haast, er zal nog wel meer ellende ontstaan. Maar duurder zal het zeker wel worden.