zondag 12 november 2006

Waarom heeft Nederland geen fascistische partij?

Het zou mij niets verwonderen wanneer dat komt, omdat diverse 'politici' uitspraken doen van een dusdanig extremistisch gehalte, dat fascisten geen voet aan de grond kunnen krijgen.

Een duidelijke aanwijzing in die richting is een opmerking van Tita Toverkol afgelopen donderdag in het TV-programma Nova. Ze reageerde daarin op een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling. Die commissie had namelijk gesteld dat een school niet van een islamitische lerares mag eisen dat ze mensen een hand geeft.

Verdonk vond deze uitspraak "te gek voor woorden", en daarom vindt ze dat deze commissie maar moet worden opgeheven. Achteraf bezien valt het me nog mee dat Donner en Decker niet eisten dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid opgedoekt moest worden na het rapport over de dodelijke brand in de Schipholgevangenis.

Zo werkt democratie kennelijk in rechtse kringen. Er worden allerlei democratisch ogende en klinkende commissie ingesteld, maar zodra ze iets anders doen of vinden dan wat het régime van dienst wil moeten ze afgeschaft worden. Het valt nog mee dat Tita de leden van de commissie niet meteen de doodstraf wil geven. Balkende Ellende zou daar beslist begrip voor hebben!

En, Verdomd, als ik een keer met een van de huidige politici geconfronteerd zou worden zou ik hen ook geen hand willen geven en ik verzeker iedereen hierbij dat dat niet komt door een of ander goddelijk of ander voorschrift, maar alleen omdat ik mijn handen niet vuil wil maken aan onmenselijke mensen.

Geen opmerkingen: