Onder de kop "Nederlandse bevolking steeds hoger opgeleid" meldt het CBS dat het gemiddelde opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking is toegenomen. Hierbij wordt het percentage Nederlanders (tussen 25 en 64 jaar) met een voltooide HBO-opleiding (of hoger) vergeleken. In 2003 was dat 25%, terwijl het in 1996 iets meer was dan 20%.
De vraag is of zo'n statistische constatering iets aantoont. In de afgelopen jaren zijn er tal van maatregelen genomen waardoor het onderwijs is uitgekleed. Enerzijds is de studieduur verkort, waardoor het niet aannemelijk is dat het niveau van de opleiding hetzelfde gebleven is, anderzijds zijn er de nodige schandalen aan het licht gekomen waarbij onderwijs-instellingen gegoocheld hebben met aantallen leerlingen en studieresultaten (alleen een afgestudeerde student levert de instelling immers geld op).
Intussen is ook nog eens de hele structuur van het HBO-onderwijs op Verenigdestaatse leest omgezet (tegenwoordig word je geen Drs. meer, maar 'master' of 'bachelor'), waardoor het papiertje van een afgestudeerde HBO-er steeds minder dezelfde lading dekt.
De constatering dat het aantal mensen met een voltooide HBO-opleiding gestegen is dekt daarom niet automatisch de conclusie dat het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking hoger geworden is.
1 opmerking:
Tuurlijk kun je uit de vergelijking iets concreets concluderen: er lopen méér mensen rond met een papiertje.
Méér niet.
De kop en de belangrijkste formuleringen in het CBS-artikel zijn dus incorrect. Er wordt niet bewezen dat "het gemiddelde opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking [is] toegenomen".
Tenzij je "opleidingsniveau" uitsluitend ziet als 'rechthebbend op een papiertje'.
Persoonlijk heb ik daar iets tegen, voor mij bestaat het niveau van een opleiding uit de hoeveelheid verwerfbare en verworven kennis en kunde (het studieprogramma), niet uit het invullen van een meerkeuzetoets.
Vanaf het moment dat het mammoetsysteem met zijn gebrekkige vakkenkeuze het onderwijs op zijn kop zette, is het bergafwaarts gegaan met het niveau van het studieprogramma.
Al diegenen die nu roepen dat het onderwijs beter en beter wordt, hebben nog steeds niet in de gaten dat ze op hun kop staan, en dat de grafiek verkeerd-om gelezen wordt.
De onzaligheid om onderwijssoorten in naam op te krikken: beroepsonderwijs wordt hogeschool wordt universiteit is nog niet stuitend genoeg (binnenkort krijgt het leuke hobby-onderwijs via buurthuizen en volksuniversiteiten te horen, dat ze de naam levensuniversiteit mogen gaan voeren, en over een paar jaar krijgen ze de officiële status van universiteit), nee, we gaan over op het ongedefinieerde 'bachelor/master'-systeem, omdat dat zogenaamd betere 'employability' garandeert in al die buitenlanden, waar 90 % van studenten toch niet heen wil, maar we maken daar dan wel onze eigen versie van met uitzonderingen en extra's (alsof dat ertoe zal leiden dat de inhoud van die 'titels' geloofwaardig is/blijft/wordt/...).
Een reactie posten