woensdag 5 april 2006

Sprekend fossiel

Zojuist in het nieuws op Radio Nacional de España gehoord hoe paus Maledictus in een redelijk verstaanbaar soort Spaans wat mocht zeggen over de wapenstilstand die de ETA al meer dan een week geleden aangevangen heeft.

Wat ik niet begrijp is, waarom het zo belangrijk is wanneer een dergelijk figuur wat lullige gemeenplaatsen tussen zijn stembanden door perst (zo te horen letterlijk). Het klinkt werkelijk alsof het spreken hem een bovenmenselijke inspanning kost.
Het is trouwens opvallend, maar alle pausen die ik me herinner -vanaf Pius "der Stellvertreter" XII- klinken als sprekende fossielen (misschien met uitzondering van Johannes XXIII; en Johannes Paulus I kan ik me niet herinneren, die stierf al een paar dagen na zijn verkiezing, al dan niet door natuurlijke oorzaken).

Geen opmerkingen: