vrijdag 13 juli 2007

Flitsend!

En zo lees ik de laatste dagen overal weer alarmerende berichten over MP3-spelers met oortelefoontjes bij onweer. Als je die dingen tijdens onweer gebruikt zou je grotere risico's lopen dan zonder die apparaatjes. (zie o.a. in Webwereld van vandaag).

Grotere risico's? Of je nu doodgeflitst wordt of doodgeflitst lijkt me geen al te groot verschil. Toch?

Wat mij verbaast is dat kennelijk gouden halskettingen, grote oorringen, dikke gouden armbanden of weet ik wat voor metaal mensen allemaal aan, in en op hun lichaam dragen nooit problemen hebben opgeleverd, en nu ineens die MP3-spelers wel.

Het verhaal komt mij heel erg broodje-aap-erig over. Het enige, maar dan ook écht het enige risico dat ik me kan voorstellen in deze context, is dat een bliksem ergens in de nabijheid van een MP3-speler-luisteraar inslaat en dat de daarmee gepaard gaande stroomstoot een signaal induceert in het draadje naar de oortelefoontjes (dat dan als antenne fungeert), dat als een al dan niet harde klap de trommelvliezen zou kunnen beschadigen. Dat risico zal in de meeste gevallen klein zijn, want uit wat ik in de trein hoor, zijn die trommelvliezen al zodanig beschadigd, dat die MP3-spelers constant een maximale herrie produceren.

Geen opmerkingen: