zondag 8 juli 2007

Hoeveel leugens krijgt de NOS in 40 woorden?

Ik citeer het korte bericht van vandaag even letterlijk, dan hoeven jullie niet naar de site te surfen:
Het Israëlische kabinet gaat akkoord met de vrijlating van 250 Palestijnse gevangenen. De vrijlating is volgens premier Olmert een gebaar van goede wil naar Fatah-president Abbas. Zijn positie is verzwakt sinds Hamas de macht heeft overgenomen in de Gazastrook.
- "gebaar van goede wil" is nieuwspraak voor "slijmchantage" (zie onder);
- "president" Abbas: Abbas is niet meer president dan indertijd Pinochet, niet dus. Hij heeft de macht gegrepen en oefent die nu uit in strijd met de wetgeving van de Palestijnse gebieden;
- Hamas heeft de macht niet overgenomen. Hamas is er, althans in de Gaza-strook, in geslaagd te voorkomen dat Abbas de wettige, democratisch gekozen regering zou afzetten.

En dan wil ik "de vrijlating" van 250 Palestijnen nog niet als leugen betitelen, ook al is het een propagandistische schoftenstreek. Er zitten immers nog steeds duizenden Palestijnen in Israelische gevangenschap zonder enig uitzicht op vrijlating of zelfs een behoorlijke juridische behandeling van hun situatie...

Wat is eigenlijk de taak van NOS-nieuws? Israelische en Bushiaanse leugens aan ons voorzetten? Of ons informeren over wat er wérkelijk in de wereld aan de hand is? Tot mijn spijt concludeer ik steeds meer dat de NOS, evenals de gelijkgeschakelde geschreven Nederlandse pers, trouwhartig de mentaliteit van de Balkenbende (en dus van 'His Master's Voice', het régime van en rondom George Boef) aan ons probeert op te dringen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben het volledig met de tekst eens en schrijf regelnmatig e-mails naar de NOS. Ze zijn nog te beroerd om een berichtje terug te sturen en ik weet ook waarom, ze weten dat ik gelijk heb en ze weten verdomd goed dat ze de boel flessen. Het is niet voor niks dat Joris Luyendijk zijn boek zo goed verkoopt, dat gaat over de "objectiviteit "van het journaal! Ik dacht aan een landelijke actie waarin wij mensen oproepen een standaard mail die iemand maakt door te sturen naar de NOS redactie, liefst op zoveel mogelijk verschillende adressen van de NOS opdat ze de mail niet uit kunnen zetten.

Nexus