zondag 15 juli 2007

Nederland politiestaat als het aan Jaap Blokker ligt...

Jaap Blokker van de Blokker van-alles-winkels vindt -in het jaarverslag van zijn bedrijf- dat de gemeenteraad [van Amsterdam veronderstel ik, omdat hij het opmerkelijk vindt dat in het hele land het aantal roofovervallen afneemt, behalve in de regio Amsterdam] zo spoedig mogelijk preventief fouilleren van voorbijgangers in winkelstraten moet goedkeuren. Dat "is een van de maatregelen die de veiligheid van winkelpersoneel kunnen verhogen. [...] Het kan toch niet zo zijn dat voor onze vermeende privacyredenen de veiligheid van onze werknemers in gevaar wordt gebracht?" (Het Parool van afgelopen vrijdag)

Ik kan Jaap Blokker (die al vaker behoorlijk controversiële meningen ten gehore heeft gebracht) nog iets anders vertellen: als een dergelijke maatregel ooit wordt ingevoerd zoek ik wel andere plaatsen om te winkelen. Niet omdat ik ook maar ooit iets gepikt heb, maar omdat ik er geen zin in heb "preventief" als een potentiële winkeldief te worden aangezien. En ik hoop eerlijk gezegd dat meer mensen tot dezelfde conclusie komen. Het mag toch niet zo zijn dat de angst van bepaalde winkeliers ervoor zorgt dat iedereen in een winkelstraat het risico loopt en plein public zijn hele hebben en houden op straat uit te moeten stallen.

En wat wil Jaap B. trouwens suggereren met die "vermeende privacyredenen"? Zou hij daarmee werkelijk willen aangeven dat wij in Nederland al lang onze privacy kwijt zijn? Of bedoelt hij gewoon dat we niet moeten zeiken - dat onze privacy minder belangrijk is dan zijn winstbejag?

Laat Japie me er nu niet van beschuldigen dat ik winkeldieven en -rovers de hand boven het hoofd houd. Ik vind het volstrekt verkeerd om wat dan ook te pikken (maar dat geldt ook voor het uitbuiten van personeel, wat in maar al te veel bedrijven gebruikelijk is). De door hem voorgestelde oplossing lijkt echter op het gebruik van een kernbom tegen een wespennest.

Een zieke maatschappij brengt zieke mensen voort en dat los je niet op door die zieken hard aan te pakken - en al zeker niet door iedereen maar vast bij voorbaat als ziek te beschouwen. Dat lukt evenmin als het uitroeien van "het" terrorisme door onze mensenrechten keer op keer verder uit te hollen - ook al zijn er helaas erg veel mensen die alle paranoïde hele en halve leugens maar al te graag slikken.

Geen opmerkingen: