maandag 30 mei 2005

Digitale censuur?

Jajaja.... ik lees op de site van het TV-programma Kassa dat de Europese Commissie wil dat er vanaf 2012 alleen nog maar digitale radio- en TV-uitzendingen mogen plaatsvinden. Ik neem aan dat dat alleen geldt voor de EU-lidstaten, al wordt dat niet vermeldt.
De Commissie -gaat Kassa verder- "verwacht veel van de overstap naar digitaal, zowel op economisch als op functioneel gebied".

Bij dat economische aspect kan ik me heel wat voorstellen: iedereen zit ineens met waardeloze TVs en radio's, dus er moeten weer nieuwe worden aangeschaft. Het is maar te hopen dat de economische situatie tegen die tijd wat verbeterd is, want de Commissie zal toch niet willen dat mensen nóg slechter (want goedkoper) gaan eten omdat ze anders geen nieuwe TV of radio kunnen kopen.

Dat functionele vind ik nog een beetje vaag. Misschien bedoelen ze dat er dan ook allerlei koopkanalen kunnen worden toegevoegd, van die kletsprogramma's, waar quasi informatief allerlei rommel wordt geadverteerd, waarvan je kilo's af zou vallen, je huid zover zou verjongen dat je weer babyzalf moet gaan gebruiken, of je gezondheid met olympische sprongen vooruit zou gaan. Dáár zitten we nou écht op te wachten.

Of -en het zou me niets verwonderen wanneer dat de onuitgesproken diepe gedache van de Commissie is- wanneer de EU alleen nog maar digitale radio's gebruikt, kunnen wij niet meer naar fundamentalistische propaganda uit Iran, Saudi-Arabië of Syrië luisteren, of naar communistische indoctrinatie-programma's uit Noord-Korea. Ik verwacht niet dat dat voor veel mensen een probleem zal zijn, maar een verbetering van de vrijheid van meningsvorming is het in ieder geval niet!

Een andere vraag is overigens of dat in 2012 allemaal nog wel haalbaar is, want Chirac (gisteren) en de club van Balk (voortdurend) geven aan dat de EU niet meer werkbaar is, wanneer hun 'grondwet' wordt afgewezen. Ik ben héél benieuwd!

Geen opmerkingen: