woensdag 11 mei 2005

Urineurs!

De laatste tijden worden we bestookt met enkele reclamespotjes van Versatel, waarin op grappig bedoelde wijze wordt duidelijk gemaakt dat een abonnement bij Versatel geweldige voordelen te bieden heeft.
In een van die spotjes werd een stukje voetbalwedstrijd getoond, waarbij de bal over het doel lijkt te gaan, wanneer plotseling een hand uit lucht komt en de bal een tikje geeft, waardoor hij alsnog in het doel terechtkomt. Volgens de commentator zou dit de 'hand van God' zijn geweest. Het spotje gaat verder met de vermelding dat deze optie nog niet beschikbaar is.

Nou heb ik niks met voetbal en het stoort me wanneer het meer is dan amateurvoetbal, maar ik meen me toch te herinneren dat de keeper de enige is die in het spel de bal met de hand mag aanraken, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat de KNVB-regels melding maken van een uitzondering voor God.

Het vervelende is nu dat er een groep gevoelige Nederlanders is, die zich gekwetst voelt door deze reclame, en niet omdat hij van een belabberd laag humorniveau is, maar omdat (hun) god hierdoor beledigd wordt. Dit is wel van een dusdanig zeikerig niveau dat elke vermelding ervan eigenlijk verspilling van energie is - ware het niet dat deze notoire zeikerds ook gehoor vinden bij het huidige Nederlandse regime, dat zich ook al eens gebogen heeft over de vraag of vloeken niet verboden kon worden. De betreffende reclame wordt voorlopig niet meer uitgezonden, dus dat hebben ze toch al bereikt.

Deze mensen moeten gewoon niet naar dit soort dingen kijken (net zoals ik niet naar voetbal kijk op TV) en anders moeten ze gewoon hun TV de deur uitdoen.

Misschien is het echter niet eens zozeer dat deze lui zich gekwetst voelen (want tenslotte stoort het mij niet wanneer iemand lacherig doet over mijn eigen hobbies - ik heb eerder medelijden met deze mensen omdat ze niet weten hoe leuk ze kunnen zijn), maar zijn ze veeleer bang dat ze dit soort 'grapjes' leuk zouden kunnen vinden en dat ze dan door hun god gestraft zullen worden. In dat geval is het het beste om het advies Lucas 9:49 op te volgen: "En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met één oog het Koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt [...]".

God zelf deert het kennelijk niet (waarschijnlijk heeft hij een beter ontwikkeld gevoel voor humor, en kan hij net als mensen met een R.K. achtergrond het 'grappige' van dit soort dingen wel inzien. Als hij er wel last van had, zou hij -die door zijn volgelingen als 'almachtig' wordt beschouwd- zelf wel ingegrepen hebben en de grapjassen gestraft hebben. Of misschien zijn ze wel bang dat de mensheid wel eens zou kunnen gaan twijfelen aan zijn almacht wanneer hij niet ingrijpt en dat daardoor het in sommige kringen nog steeds uitgeoefende schrikbewind zijn macht verliest... Tja!

En als we het dan toch over kwetsen hebben: misschien kunnen deze notoire zeikerds ook eens ophouden met hun posters, waarin ze mij vermanen om vooral toch maar niet te vloeken.
Laat ik het zo zeggen: deze beperkingen van mijn vrijheid van meningsuiting irriteren mij mateloos en hebben daarnaast voor mij geen enkele betekenis. Ik accepteer namelijk geen god in de zin van hun bijbelse overtuiging en dus kan ik ook niet vloeken. De woorden die voor hen vloeken zijn, zijn voor mij niet meer dan krachttermen, en die kunnen af en toe VERDOMD ontstressend werken!

Geen opmerkingen: