zondag 1 mei 2005

Weer gelukt!

En weer is het de Verenigde Staten gelukt om hun eigen oorlogen buiten de deur te houden. Voor de strijd tegen het communisme werden Hongaarse oppositiegroepen ingezet (en later aan hun lot overgelaten) - precies dezelfde streek die ze bij de vorige golfoorlog uithaalden bij de Shiïeten. Zuidoost Azië werd zowat met de grond gelijk gemaakt, en US-soldaten werden met graagte opgeofferd voor het hogere doel om het kapitalisme te beschermen. En uiteindelijk hielden de VS zich tijdens de Tweede Wereldoorlog ook afzijdig totdat hun eigen belangen in gevaar kwamen.

Het terrorisme van de Rode Brigaden in Italië deerde de VS niet, want het was ver uit de buurt, en hetzelfde gold voor de gewelddadigheden in Noord-Ierland. Het conflict tussen Israel en de Palestijnen kreeg dan weer wel wat aandacht, maar dat had ook te maken met invloedrijke Joodse groepen in de VS.

Pas toen op 11 september 2001 (precies 28 jaar nadat met de hulp van de CIA de wettige Chileense regering onder Salvador Allende om zeep was geholpen) het terrorisme ook binnen de US bleek te kunnen plaatsvinden, werd de Verenigdestaatse overheid wakker: Bush beloofde plechtig Al Q'aida uit te zullen roken en hij zag zelfs dreigend terrorisme waar daarvan absoluut geen sprake was (foutje en jammer voor die Irakezen, maar zo krijgen de VS in ieder geval wel meer greep op de Iraakse aardolie; een geluk bij een ongeluk, moet Bush gedacht hebben).

Vandaag las ik in de Washington Post dat "rapporten over geloofwaardige terroristische dreigingen tegen de Verenigde Staten op het laagste peil zijn sedert de aanvallen van 11 september 2001".
Afgelopen vrijdag las ik in de Metro een in dit verband veelzeggend bericht met als hoofdfeit: "Het dreigingsbeeld van terroristische aanslagen op eigen bodem is verschoven van internationale naar lokale Nederlandse netwerken." Deze verschuiving is "ook te zien in andere Europese landen".

Misschien zie ik hier een niet-bestaand verband, maar op mij komt dit over als een andere geslaagde poging van de Verenigdestaatse overheid om hun eigen ellende te exporteren naar andere landen, liefst aan de andere kant van de Atlantische of de Stille Oceaan...

1 opmerking:

Anoniem zei

jij kunt dat "een geluk bij een ongeluk noemen" (door de irak-oorlog krijgt de vs een grotere greep op de iraakse aardolie), volgens mij was dat nou net helemaal de bedoeling, de zogenaamde verborgen agenda (nooit verstoppertje gespeeld waarschijnlijk, die bush-kliek).

ach, wat verwacht je eigenlijk van vs-ers, voor een groot deel stammen ze immers af van volk dat een aantal europese landen liever kwijt dan rijk was, omdat ze nogal creatief waren op een aantal niet geheel maatschappelijk aanvaarde terreinen - ze hoefden niet allemaal weg natuurlijk, alleen degenen die nadrukkelijk niet controleerbaar waren, we hebben nog steeds van die regeringen met zakkenvullers - en nu willen ze een soort superregering in europa, niet dat euro-parlement (of hoe de diverse clubjes eu-politici zich willen noemen) maar de europese centrale bank (ecb).

goh, wat mis ik onze gulden - wat hoorde ik laatst: er was een foutje gemaakt bij het omrekenen van de (sterke) gulden naar de (ongewenste) euro, want die was ten onrechte opgehangen aan de zwakke duitse mark, en daar kwam dan nog het verkeerd omrekenen in winkels en de horeca bij, geen wonder dat de maanden zoveel langer lijken.

hé dwarslezer, een paar dagen terug schreef je dat er minder gedoe was aan de europese binnengrenzen en dat dat dan een voordeel van de e.u. zou zijn - ik heb daar een enigszins afwijkende mening over: zowat elk jaar komt er een nieuw soort paspoort uit (die dingen zouden vijf jaar mee moeten gaan), dat moet ik tegenwoordig dag en nacht bij me hebben (in plaats van alleen als ik voorheen naar het buitenland wilde), en binnenkort zitten er allerlei technische foefjes in die het grote-broer mogelijk maken op elk moment te zien waar ik ben, waar ik heen ga, me dunkt dat de grens heel wat dichter om me heen is komen zitten, oh ja, maarre "als ik niks te verbergen heb, moet iedereen alles van me mogen weten" (behalve m'n pincode hahaha).

heb jij dat nou ook, van die klikjes in je telefoon?