woensdag 4 mei 2005

Links? Of link?

Gisteren hoorde ik op de radio dat er in de Tweede Kamer bezwaren zijn gerezen tegen de vergoeding die Paul Rosenmöller krijgt voor zijn "werk" als voorzitter van de commissie Pavem (wat dat dan ook zijn moge). Let wel: hij werkt één dag per week voor deze commissie en vangt daarvoor € 70.000 per jaar. Dit is -schat ik zo- hetzelfde bedrag als een echtpaar per jaar kan krijgen, wanneer tenminste beide echtelieden voltijds werken.

Heel erg verbaasd ben ik dat de Tweede Kamer ineens bezwaar heeft, terwijl deze regering (en trouwens ook de vorige regeringen onder leiding van Zalm) constant bezig is geld bij de verkeerde mensen weg te halen en aan de verkeerde zaken te spenderen. Of zou het misschien een selectieve verontwaardiging zijn, omdat Rosenmöller geen lid is van het kapitalistische clubje van CDA, VVD en D66?

Wat is hij eigenlijk wel? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij nog praktiserend lid is van GroenLinks. Als dat zo is, zou hij meteen geroyeerd moeten worden.

Of zijn inmiddels alle idealen bij GroenLinks weggemoffeld? Toen PSP, CPN en PPR indertijd samengingen in Groenlinks was het al gauw duidelijk dat de uitgangspunten van CPN en PSP opgeofferd werden ten gunste van het minder revolutionaire gedachtengoed van PPR, maar zelfs dat vind ik de laatste tijd nog maar nauwelijks terug wanneer ik iets hoor van GroenLinks. Ik krijg steeds meer de indruk dat de partij vooral bezig is te bewijzen dat ze best deel van een kabinet zou kunnen uitmaken...

Geen opmerkingen: