zaterdag 28 mei 2005

God brokkelt steeds verder af

Interessant artikel vandaag in NRC/Handelsblad (katern Wetenschap & Onderwijs) over het enge alleluja-geneuzel over 'intelligent design', waarbij de aanhangers ervan overtuigd zijn (althans dat beweren - ik weet niet wat voor redenen ze hebben om dit soort gebazel te propageren) dat de materie en het leven op aarde (en elders?) door een intelligent wezen ontworpen is. Hierbij vullen ze de leemtes in de wetenschappelijke kennis met hun god. Aangezien de wetenschap steeds meer ontdekt, kan het niet anders dan dat er op een gegeven moment niet meer dan een paar schilfertjes god overblijven.

Het is tekenend voor dit kabinet, dat de minister van onderwijs (in dit geval misschien beter aan te duiden als minister van indoctrinatie?) Van der Hoeven (natuurlijk CDA) gevoelig is voor de smoesjes (je kunt het bezwaarlijk 'argumenten' noemen) van de starre creationisten, die hun god voor alles aansprakelijk stellen (behalve voor oorlogen natuurlijk, want die zijn het werk van de duivel, hun anti-god. Dat hun 'almachtige' god die duivelse oorlogen niet tegenhoudt is een gegeven dat ik nog nooit ter discussie gesteld heb gezien!).

Volgens Van der Hoeven is een discussie over de verhouding tussen godsdienst en wetenschap nodig, omdat scholieren en studenten met een moslimachtergrond niet altijd bereid zijn om kennis over de evolutietheorie op te doen, omdat deze niet strookt met wat er in de koran staat. Volgens mij hebben bepaalde 'christelijke' sekten ook problemen met alles wat niet letterlijk in de bijbel terug te vinden is.

Deze discussie is wéér een sterk argument voor het herschrijven van artikel 23 van de Nederlandse grondwet, waarin de inrichting van het Nederlandse onderwijs is veiliggesteld.
Het is dringend nodig dat er in Nederland maar één soort onderwijs overblijft: openbaar onderwijs, dat absoluut vrij moet zijn van godsdienstige indoctrinatie - wat niet wegneemt dat er wél plaats moet zijn voor onderwijskundige variëteit (zoals jena- en montessori-onderwijs).
De mogelijkheid -buiten het officiële lesprogramma- van godsdienstonderwijs volgens de overtuiging van de ouders kan geboden worden, mogelijk zelfs in een speciaal lokaal van de school, maar godsdienstige vorming mag niet in een studiepakket voorkomen. Voorzover het nodig is om in het kader van geschiedenis- of literatuur-onderwijs bepaalde godsdienstige ideeën uit te leggen, moet dit steeds op objectieve wijze geschieden.

Helaas zie ik het er niet van komen dat een dergelijke wijziging ooit van de grond zal komen, want het is nauwelijks voor te stellen dat de twee regeringen, die nodig zijn voor het wijzigen van de grondwet, allebei voldoende vrij zullen zijn van een meeroerende vinger van het CDA of van gelovigen in een van de regerende partijen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha, dacht ik, dát is nog eens een statement, toen ik in de Volkskrant (28 mei) het achtergrond-artikel met de veelzeggende titel "Waar kennis ontbreekt, regeren de mythen" ontwaarde, want ik dacht dat het over de Random Design-theorie ging die Meisje van der Hoeven (Ministerie van G.O.D., Geloof, Overtuiging en Demonologie, voorheen O.C.W., Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) onze kinderen middels schoolprogramma's wilde opdringen.

En wat een smoesje om dat te willen omdat "moslimstudenten niet geconfronteerd willen worden met de evolutieleer" NRC/Handelsblad / ANP (28 mei).
Volgens mij gaat het erover dat Mevrouw vander H. zélf vanuit haar christelijke achtergrond moeite heeft met het Darwinisme.
In mijn omgeving is er niemand die "niet geconfronteerd wil worden ...", maar je moet niet verwachten dat we erin gelóven.

De mens kan niet vliegen, maar dat wil niet zeggen dat ik mij niet per vliegtuig naar mijn Moederland kan laten vervoeren.

Geloof en Wetenschap zijn twee verschillende zaken, als jij ze kunt scheiden, hebben we geen problemen.

Het artikel waar ik hierboven mee begon, gaat hier echter niet over, dat gaat over slappe kabinetsfouten in de aanloop naar het referendum van komende woensdag.
Volgens mij is dit referendum over de koers van Europa zeker tien jaar te laat.
De regering van Nederland wilde (met nog wat landen) de Verenigde Staten van Europa in het leven roepen, maar de Nederlanders, de burgers voor wie het allemaal goed zou zijn, hebben daar nooit een stem in gehad, die is de Europese Unie, en later de euro, gewoon opgedrongen.

Het zou mij niet verbazen, als de regering daar aanstaande woensdag de rekening van gepresenteerd krijgt.