maandag 1 mei 2006

1 mei: Dag van de Arbeid

Vandaag, beste mensen, is het in de meeste landen 'Dag van de Arbeid', en op die dag wil ik de arbeiders een hart onder de riem steken, want de strijd om erkenning van onze werkzaamheid is nog lang niet gestreden. We zullen nog lange jaren te gaan hebben, voordat de toekomst vrij zal zijn van (loon)slavernij.

In Nederland hebben we zelfs nog niet het recht onze 'eigen' feestdag te vieren! Het zou mij niet verbazen, wanneer na het aftreden van Juliana de ware reden om koekhapdag op 30 april te handhaven was dat we dan geen Dag van de Arbeid 'nodig' zouden hebben.

Zoals het er op dit moment uitziet, wordt er in de EU naar gestreefd om ons nog verder te knechten, onze rechten nog verder uit te kleden. De enige, zij het niet érg sterke, bescherming die wij hebben is de zekerheid dat
de neoliberale (= kapitalistische) maatschappij instort, wanneer we niet genoeg geld te besteden zouden hebben om de zakken van de grootgraaiers te blijven vullen.

In dat verband sluit ik me graag aan bij de leuzen van de Spaanse partij Izquierda Unida (vertaald: Verenigd Links) op deze 1 mei: "Voor een stabiel werk van goede kwaliteit" en (onder 1 mei:) "Voor de vrede".

De afbeelding heb ik dankbaar ontleend aan de site van Izquierda Unida.

Geen opmerkingen: