vrijdag 5 mei 2006

Regels omwille van de regels...

Nadat ik eerder vandaag een stukje geschreven had over de NS-terreur van de mierenneukende kaartjesknipster (dit zal me ook weer wat kritiek opleveren van mensen die vinden dat regels er niet voor niets zijn en die niet van "schuttingtaal houden", maar dat soort mensen kom ik toch niet tegen op feestjes, dus daar zit ik niet mee...) herinnerde ik me gisteren in de RSS-feed van het Algemeen Dagblad een artikel gelezen te hebben over een Rotterdammer die wegens een verkeersovertreding werd aangehouden en de cel in moest omdat hij geen ID kon tonen.

De website van het OM (www.boetebase.nl) geeft duidelijk aan dat mensen die niet aan de voorwaarden voldoen simpelweg aangehouden moeten worden: er is "geen recht op een coulante behandeling [...], omdat dan op den duur de waarde van de identificatieplicht voor de rechtshandhaving wordt ondergraven".

Kennelijk, zoals ik in de formulering lees, vormt de strenge toepassing van de regels de enige rechtvaardiging ervan. En dat terwijl de Balkende Ellende vermindering van het aantal regeltjes had aangekondigd.
"Ausweis bitte", heette dat in de periode 1940/1945... Het is maar goed dat we elk jaar op 5 mei herdenken dat we van het terreur-régime van de nazi's bevrijd werden, anders zouden we nog denken dat de nazi's uiteindelijk de oorlog toch gewonnen hebben...

Geen opmerkingen: