dinsdag 30 mei 2006

Ayatollah uit Rome bazelt maar wat

Afgelopen zondag vroeg Maledictus XVI om 'genade en verzoening' voor 'misdrijven tegen god en de mensheid', maar verder blijft het Vaticaan zijn verleden geheim houden, zoals een jaloerse harem-bezitter zijn lustobjecten achter slot en grendel houdt.

De Vaticaanse archieven over de dictatuur van Pius XII (1939-1958) blijven voorlopig nog een aantal jaren gesloten - althans alleen toegankelijk voor door het Vaticaan uitverkorenen (uiteraard trouw aan de leer van de ayatollahs).

Het Algemeen Dagblad meldde daarover gisteren dat dit vooral te maken heeft met de beoogde zaligverklaring van Pius XII, waarbij de archieven waarschijnlijk roet in de soep kunnen gooien. Volgens Vaticaanse fans heeft Pius XII in de Tweede Wereldoorlog in het geheim veel gedaan voor de joden, maar daarvoor zijn tot op heden nog geen echte bewijzen geleverd. Wél zijn er bezwaren gerezen tegen zijn zaligverklaring, omdat hij in ieder geval nooit zijn stem verheven heeft tegen de jodenvervolging.

En eerlijk gezegd kan ik me ook nauwelijks voorstellen, dat hij er zich erg druk om heeft gemaakt. Ik herinner me tenminste nog maar al te goed de indoctrinatielessen (zogenaamde godsdienstlessen) op mijn lagere school (van RK signatuur) in de late jaren 1950, waarbij maar al te gretig verwezen werd naar wat de joden volgens het evangelie geroepen zouden hebben toen Pontius Pilatus te kennen gaf dat hij Jezus niet wilde straffen omdat hij bij hem niets strafbaars kon ontdekken: "Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen" (Mattheüs 27:25).

De boodschap was voor al mijn klasgenoten duidelijk: de joden waren vanaf de kruisdood van Jezus overal vervolgd omdat hun voorouders dat nadrukkelijk ingecalculeerd hadden. En aangezien de RK kerk toendertijd nog veel strakker en centraler geleid werd dan tegenwoordig, kan het niet anders zijn dan dat dit ook in de jaren 1950 (Pius XII was in functie van 1939 tot 1958) nog de officiële leer van de RK kerk was.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik blijf wel aan de gang...
In mijn herinnering zit ergens dat Jezus is gekruisigd omdat hij heeft gezondigd tegen een Joodse wet, hij heeft namelijk gewerkt op een rustdag. Ik meen dat hij een zieke had genezen of zo. Ik kan me voorstellen dat Pilatus daar verder niet tussen wilde komen; hij respecteerde daarmee de Joodse gebruiken en in het licht van huidige gebeurens is dat wel een heel aardig gebaar van deze bezetter.
Onze koningin respecteert ook de islamitische begroetings gewoonten en dat kost Nederlanders als mw. Verdonk die toch ook gastgever is al veel moeite!
Als ik het fout heb ivm Jezus verneem ik dat graag van deskundigen!

Dwarslezer zei

Eh, Bill, ik denk niet dat Jezus veroordeeld moest worden omdat hij op een rustdag 'gewerkt' had. Hij kreeg al een keer commentaar van schriftgeleerden omdat hij op de sabbat op zijn hand een korenaar opengewreven had, maar ik denk niet dat iets dergelijks daar ernstig genoeg voor was.

Ik denk dat de schriftgeleerden vooral bang waren dat Jezus zo populair zou worden dat ze uiteindelijk zelf hun macht over het volk zouden verliezen (wat dat betreft was het al niet anders dan tegenwoordig).

Zoals het in het evangelie van Mattheüs staat (26:60-66): "Maar ten laatste kwamen twee valsche getuigen en zeiden: deze heeft gezegd: ik kan den tempel gods afbreken en in drie dagen denzelven opbouwen. [...] En de Hoogepriester antwoordende zeide tot hem: ik bezweer u bij den levenden God, dat gij ons zegt, of gij zijt de Christus, de Zone Gods? Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. [...] Toen verscheurde de hoogepriester zijne kleederen, zeggende: hij heeft God gelasterd: wat hebben wij nog getuigenis van noode? Zie, nu hebt gij zijne godslastering gehoord; wat dunkt ulieden? En zij antwoordende zeiden: Hij is des doods schuldig."

Maar uiteindelijk moest dit allemaal zo gebeuren, "opdat de Schriften der profeten zouden vervuld worden". (Mattheüs 26:56)

Anoniem zei

HiHi,

wel een beetje laat, maar een en ander houdt dus wel in dat als er weer een verlosser komt, die met een zelfde verhaal van de hogepriesters vastgespijkerd gaat worden... zo komen we nooit uit die poreuze ;-))) cirkel... (maar die jezus met zijn "gij hebt het gezegd" vind ik ook niet echt overtuigend, zeker niet voor een verlosser der gehele mensheid. De Joden menen dan ook dat die verlosser nog moet komen)

Ach ja, veel beloven en weinig geven....