zondag 28 mei 2006

Koninklijke spilzucht

Het Parool vertelde gisteren hoe Bea deze zomer naar België gaat voor een driedaags staatsbezoek. Haar eerste stop is de Grote Markt in Antwerpen, maar die afstand die met een beetje zware voet op het gaspedaal in ongeveer een uur kan worden afgelegd, kost tóch zo'n € 10.000.

Dat is niet omdat er verkeersmaatregelen getroffen moeten worden, omdat er een kolossaal gevolg meereist, of omdat de privé chauffeur nou eenmaal zo duur is; ook niet omdat er een aparte trein moet rijden en alle stations onderweg ontruimd moeten worden..., maar... omdat Bea zo nodig met het vliegtuig moet gaan.

We moeten overigens ook niet overdrijven: naast Bea gaan ook Willem A, Mínima en hun gevolg mee, zodat de werkelijke kosten per persoon misschien maar € 500 bedragen. Nog wel pittig, maar zelfs dan nog vallen deze kosten in het niet bij het spilzieke reisgedrag van deze majesteitelijke familie, die de afgelopen vijf jaar (nog steeds volgens Het Parool) voor anderhalf miljoen euro vervlogen heeft - waarvan € 400.000 voor privé-reisjes.

Ik weet het. Er zijn vele mensen die van mening zijn dat een monarchie en een republiek niet veel verschil maken, maar ik wil toch wel even wijzen op het in Groot-Brittannië ontstane protest op de privé reisjes van Blair en partner en de kapperskosten van mevrouwtje Blair.

Ik vind het so-wie-so belachelijk dat er in "hoge" kringen altijd zo duur gedaan moet worden (ik denk dat je bijv. Bush meer plezier doet met een hamburger bij McDonald's -en die zou ik hem nog zelf laten betalen- dan met een duur diner in een chique restaurant), maar het minste dat je mag verlangen van deze lui is toch dat ze hun privé-zaken zelf betalen. Me dunkt dat hun bijstandsuitkering daarvoor toch wel toereikend moet zijn...

Geen opmerkingen: