zaterdag 20 mei 2006

En toen was Neil Young weer helemaal terug!

Je zult me hier niet vaak horen praten over muziek, want er zijn meer dan genoeg andere fora die daar met meer kennis van zake over kunnen praten. Toch wil ik deze keer graag wat reclame maken voor de nieuwe CD van Neil Young, «Living with War», die ik afgelopen week gekocht heb.

De CD sprak me op de eerste plaats aan omdat het enige thema de desastreuze oorlogspolitiek van George Double-Me Bush is, met als meest duidelijke titel «Let's Impeach the President». Neil Young is enkele jaren ouder dan ik, is geboren in Canada en is door beide factoren nog heel wat nauwer (dan ik) betrokken geweest bij de anti-Vietnam beweging uit de jaren 1960. Luister anders maar naar de tekst van «For What It's Worth» (1967) van de legendarische band Buffalo Springfield (waarvan hij deel uitmaakte). Ook hij is trouw gebleven aan zijn idealen van wereldvrede en geluk voor iedereen.

Natuurlijk is een niet onaanzienlijk deel van de Verenigdestaatse bevolking weer over hem heen gevallen, net zoals ze indertijd over de country-meidengroep Dixie Chicks vielen, omdat die tegen de inval in Irak waren. Dit is ongetwijfeld hetzelfde stompzinnige deel van de Verenigdestaters die, omdat Frankrijk ook tegen die oorlog was, Franse wijn door de gootsteen wegspoelden en die patatjes ("French Fries") voortaan "Freedom Fries" noemden, een term die eigenlijk beter past bij de mensen die door het Verenigdestaatse wapengeweld voor de Verenigdestaatse 'vrijheid' in Irak, Pakistan en elders levend verbrand en vermoord werden.

Om terug te komen op Neil Young, want daar gaat het hier toch eigenlijk over: wie zijn eerdere werk uit de jaren 1970 goed vond, moet zeker eens naar de platenzaak gaan om minstens naar deze CD te luisteren: het is een CD van ouderwetse kwaliteit, nog afgezien van de scherpe en niet mis te verstane teksten...

Ook in Nederland wordt trouwens goede en originele muziek met een duidelijke boodschap geproduceerd, en wel door Blatant Bill. Klik op zijn naam voor o.a. zijn muziek.

Geen opmerkingen: