vrijdag 5 mei 2006

Bananenmonarchie der Nederlanden

Nadat in de VVD de laatste weken Rita Verdonk en Mark Rutte al vechtend over elkaar heen rollen (ik hoop niet letterlijk: dat lijkt me voorwaar een onaangenaam beeld) is er -althans volgens de interpretatie van het Algemeen Dagblad, gisteravond - nu ook binnen de PvdA 'een knallende ruzie uitgebroken.

Ik zou het zelf eerder een 'stevig meningsverschil' willen noemen (ze mijn bericht Ook PvdA-ers tegen plannetjes Bos van gisteren), maar het is in ieder geval duidelijk dat ook de PvdA geen bijster eensgezinde club is. Dat lijkt me overigens ook onvermijdelijk, wanneer je de kolossale zwaai naar rechts ziet die de top van de PvdA in de loop van de laatste 30 jaar gemaakt heeft.

Waar dat allemaal op uitdraait zullen we voorlopig nog wel niet weten, maar het zou in ieder geval voor de Nederlandse samenleving niet verkeerd zijn, wanneer de neoliberale elementen uit de partij gestoten worden. Die zijn ongetwijfeld, samen met de neoliberale GroenLinks-ers, beslist welkom bij de VVD. Daarna kunnen de overblijvende sociaaldemocratische leden van de PvdA en Groenlinks wellicht een échte sociaaldemocratische partij stichten. Misschien wordt het dan toch nog weer eens ooit leuk in Nederland!

Geen opmerkingen: