woensdag 29 juni 2005

Bea naast hoofddoekje

Ik herinner me ineens een foto in een of andere krant, waarop Bea te zien was naast een vrouw in traditionele klederdracht. Toen ik die foto zag vroeg ik me verbijsterd af, waarom veel Nederlanders (ik bedoel Nederlanders van autochtone snit) zich zo storen aan Turkse en Marokkaanse vrouwen en meisjes die met hoofddoekjes lopen, terwijl er in Nederland nog op tal van plaatsen autochtone (nouja, qua nationaliteit en zo) vrouwen rondlopen met de meest vreemdsoortige hoofddeksels (soms voorzien van spiraalantennes of achteruitkijkspiegeltjes). Ook die hoofddeksels hebben te maken met het feit dat het vrouwen zijn en onderdrukken hen niet minder dan Islamitische vrouwen onderdrukt worden door de 'plicht' van het dragen van een hoofddoekje. Ook aan die Nederlandse kappen (zo heb ik me tenminste laten vertellen) valt af te leiden of de betreffende vrouw nog vrij is, getrouwd (dus niet vrij?) of weduwe.

Tegelijk wil ik er nog even bij vermelden dat ik regelmatig moslima's zie met sexy rokjes en truitjes, maar dat ik nog nooit zo'n autochtone vrouw gezien heb die er sexy uitzag. Wie is er dan het meest onvrij?

Me dunkt dat de anti-hoofddoekjes-mensen zich misschien beter eens op Spakenburg, Volendam e.d. kunnen richten - of nog beter: gewoon accepteren dat de een op hoge hakken loopt, de ander in een leren broek en de ander met een hoofddoek.

Tenslotte heb ik ook nog nooit iemand horen klagen over de hoofdbedekking van Bea, terwijl die toch ook (nog afgezien van de daarmee gepaard gaande verspilling) doorgaans van een tenenkrommende wansmakelijkheid is - net als trouwens bij haar tot Laurentien verheven schoondochter Petra, die haar best lijkt te doen Bea voorbij te streven in onwaardige aftopping...

1 opmerking:

Anoniem zei

Toevallig, voor diegenen die in toeval geloven, kwam ik net van "de Turk om de hoek" (alwaar ik onder andere gevulde wijnbladeren heb gekocht) toen ik deze tekst onder ogen kreeg (Bea naast hoofddoekje dus).
In die winkel werd ik geholpen door Necla (spreek uit Nesjla), een prachtige jonge vrouw.
Die weet veel beter hoe ze zich moet kleden dan Beatrix en haar clanleden, die inderdaad qua mutsigheid hun best doen elkaar de loef af te steken - voor mij winnen ze allemaal, hun verpakking ziet er niet uit, nooit (en dan heb ik het niet alleen over wat ze op de kop hebben), in die van poenigheid druipende stoflappen zou ik nog niet dood willen worden aangetroffen.

Maar goed, deze bijdrage gaat over hoofddeksels (ontleed dat woord eens voor de grap: bij de Beatrixen moet ik dan vrijwel automatisch aan opgeleukte putdeksels denken, ik kan er niets aan doen).

Necla draagt hoofddoekjes (ik heb haar ook wel eens zónder gezien, ze heeft een prachtige kop donkere krullen) op een dusdanige manier dat haar gezicht er schitterend door wordt uitgelicht, een hoofd dat je bijblijft.
En dan heeft ze ook nog "een goddelijk lijf" (omschrijving geleend van haar vriend Özlem, dus dat zit wel goed) en op een zeer beschaafde wijze mag iedereen dat zien (ik heb het over haar manier van kleden, dat niemand dat verkeerd begrijpe).

En voor mij mag je dat sexy noemen, omdat dat woord allang een bredere betekenis heeft gekregen dan 'geslachtsdrift oproepend'.

Laten we het eens over de burka hebben.
De Beatrixen en de 'autochtone' klederdrachten lijken veel meer op dergelijke allesverhullende tenten dan op functionele, prettig zittende en goed-ogende kleding.

Als je je wilt verbergen, vind ik het natuurlijk prima om dat zó te doen, maar dat is volgens mij niet de bedoeling van de 'autochtone' traditionele kledij (laten we de Beatrixen maar even vergeten, de complete irrationaliteit van de boodschap die zij uitstralen voert veel te ver voor een eenvoudige reactie als deze).

De onderdrukking door kerels die hun vrouwen (hun in de betekenis van eigendom, zoals je een fiets kunt hebben) verplicht in een verstikkende tent laten rondlopen vind ik wel een punt van aandacht, maar dan vooral in het kader van de (volks-)gezondheid.

Hoofddoekjes lijken me wat dat betreft heel wat onschuldiger.
Bovendien werden die hier vroeger geloof ik (in ieder geval op zondag in verband met 'de kerkgang') ook gedragen.
Dat is gelukkig niet meer zo, maar het voert te ver om eigen frustraties bot te vieren op andere mensen.

Als ik een hoofddoek wil dragen, doe ik dat.
Als Necla er géén wil dragen, zie ik haar best in staat om haar haren los te laten hangen.