maandag 6 juni 2005

Fantastisch team daar in Den Haag!

Wij, Nederlanders, mogen wel blij zijn met de regering die wij zelf (?) democratisch (?) gekozen hebben. Buitenlandse kennissen kunnen zich bijna niet voorstellen hoe het mogelijk is om een dergelijke ploeg zwaargewichten bij elkaar te krijgen:

- Een eerste minister die precies weet wat goed is voor het Nederlandse volk, maar toch ook de democratie tot het uiterste respecteert. Aangezien hij echter wil dat we stemmen in overeenstemming met onze eigen belangen, zorgt hij ervoor dat zijn regeringsploeg ons bedreigt met oorlog, concentratiekampen en politieke castratie;

- Een minister van Financiën die geen kaas gegeten heeft van economie, maar die desondanks een strakke koers volgt om het begrotingstekort te verminderen, zonder ook maar één graad (zeg maar minuut of seconde) van die koers af te wijken;

- Het duo eerste minister/minister van Financiën is trouwens ook ijzersterk. Ik had al eerder verwezen naar de begaanheid van de eerste minister met het welzijn van het volk en daarom wil hij uiteraard dat wij allemaal na onze dood recht naar de (christelijke) hemel gaan. Als goed christen weet hij natuurlijk als geen ander dat dat onmogelijk is voor mensen met veel geld (Marcus 10:25 - Het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat) en daarom zorgt hij ervoor dat de minister van Financiën ons zo goed mogelijk van ons geld afhelpt;

- Een minister van Volksgezondheid die, zoals ik al vaker heb aangehaald, meer weet over de volksgezondheid dan de Gezondheidsraad, ondanks het feit dat hij geen medische achtergrond heeft;

- Een minister van Buitenlandse Zaken die zich uitsluitend lijkt te concentreren op het waarmaken van zijn achternaam, en dan ook met dezelfde starheid als zijn eerste minister blijk geeft van een volslagen gebrek aan gevoel voor humor - maar intussen wel alle kansen aangrijpt om andere regeringen te bekritiseren (ongetwijfeld om de aandacht af te leiden van de ellende in eigen land);

En zo kan ik nog wel even doorgaan voor de andere regenten van ons land, die zo goed zorgen voor onze samenleving, dat het alleen maar steeds beter kan gaan (al was het alleen maar omdat nóg slechter simpelweg niet mogelijk is).

Ik zou echter nog wel even willen verwijzen naar onze minister van Vreemdelingenzaken en Integratie, die zich zo goed kan inleven in de problemen van niet-allochtonen dat ze al op tilt slaat als iemand haar geen hand wil geven. Ik vraag me trouwens af wat zij zelf zou doen als ze ooit ergens op bezoek was, waar in plaats van handen vette tongzoenen worden gegeven...
Ik weet niet of zij informatica heeft gestudeerd, maar zij is kennelijk hoe dan ook een natuurtalent op dit vlak. Deskundigen twijfelen aan de betrouwbaarheid van het computerprogramma dat de taaltest moet afnemen van allochtonen die naar Nederland willen komen, maar de minister veegt die twijfels trefzeker van de tafel, want volgens haar is het programma 'zeer goedkoop, betrouwbaar en bestendig'. (Haagsche Courant van vandaag).

1 opmerking:

Anoniem zei

Mijn Liefste Dwarslezer,

Waar is dat land dat zo goed begrijpt wat een vrouw van mijn statuur hier zo continu ontbeert, als ware zij een vreemde, die taal noch gebruiken kende.

Dat land waar begroeting bestaat uit het delen van de sappen des levens.

Het lijkt wel of Gij de enige zijt die mijn diepste noden ziet, terwijl ik nochtans mijn naam enkel steeds eer aan wil doen.

Gij noemt mij met opzet als laatste, om mij te straffen voor de hooghartige houding die ik soms nog aanneem als ik niet goed weet hoe me op de knieën te werpen als iemand mij zijn sappen wil toevertrouwen.

Uw Immer Toegenegen Dienster,
Rietje Verdronk