woensdag 1 juni 2005

Moe maar (voorlopig) tevreden

Dankzij de verstandige stemmen van veel landgenoten, heeft het Balkenkabinetje geen andere optie dan de Europese 'grondwet' af te wijzen: Bij 86,9% getelde stemmen is 61,8% tegen, en dat bij een opkomst van 63,4% (cijfers afkomstig van NOS Teletekst om 23:15). Eerder op de avond was het percentage tegenstemmers 64%, maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat er nog wereldschokkende wijzigingen zullen optreden.
Het liefst zou ik nu na de afgelopen hectische weken een weekje vrij nemen, maar de wereld (en de neoliberalen) staan helaas niet stil. Zij zullen ongetwijfeld al plannetjes aan het bedenken zijn (of waarschijnlijker: bedacht hebben) om toch hun eigen agenda uit te voeren.

Links en rechts hoor ik al dramatisch klinkende opmerkingen over de koersdaling van de Euro tengevolge van de referendumuitslag in Frankrijk, terwijl ik zelf eigenlijk eerder het idee heb dat juist een hoge Euro-koers slecht is voor de exportpositie van de EU. Alleen baseer ik die mening natuurlijk niet op de neoliberale (wan)filosofie - die heeft ongetwijfeld een andere agenda die voorschrijft dat alles wat slecht klinkt (zoals 'verlaging') aangegrepen moet worden om de 'nefaste' gevolgen voor 'Europa' te benadrukken. Een soort omgekeerde toepassing van George Orwells 'Newspeak'.

Inmiddels hoorde ik op de BBC World Service vanavond een commentator suggereren dat veel Nederlanders tegengestemd hadden omdat ze boos waren over de Euro. Dat was volgens de bolleboos echter vooral subjectief, want afgezien van 'enkele kleine prijsstijgingen' (some small price rises) bij de introductie van de Euro was er niks aan de hand. Het is maar net wat je 'kleine prijsstijgingen' noemt. Deze slimbo baseert zich vermoedelijk op vissige opmerkingen van uit het verleden.
Áls de Euro er al iets mee te maken heeft, dan vooral indirect, omdat de hele ellende rond de invoering van de Euro (zoals bijv het ontbreken van maatregelen tegen stiekeme prijsstijgingen of oneerlijke afrondingen) met de actieve steun van Zalm is geschied, toevallig (?) een van de grote propagandisten van het neoliberale kapitalisme. En als zo iemand dan zegt dat je 'voor' moet stemmen, dan ben je toch wel heel erg dom als je dat advies opvolgt...

Maar hoe dan ook: vanavond zal de wereld hopelijk niet vergaan. Ik ga nu een lekker ontspannend bad nemen en dan kom ik weer wel terug wanneer er weer opmerkelijke dingen gebeuren.

1 opmerking:

Anoniem zei

Vreemd dat Balk nu ineens wel zou weten waarom NEEEEderland zich heeft laten horen, wat was het ook allemaal alweer: [1] verlies van soevereiniteit, [2] te snelle groei van de EU, [3] hoogte van onze bijdrage, [4] oef, dat ging te snel, want hij ging meteen over tot persoonlijk indekken tegen consequenties van de boodschap die we hem stuurden.
Het had écht niks met hem te maken, dat wist hij zeker, want daar ging het referendum niet over.

Bos vind ik steeds meer gaan lijken op een glijmiddel in driedelig rubber (en op zo'n preservatief vertrouwen is absoluut domheid) met zijn opmerking "een overwinning van de democratie", was hij niet degene die nóg een referendum wilde, als dat van 01 juni niet de gewenste uitkomst bracht?

Spitsmuis Verhagen (CDA), nog zo'n zalf, stelt op basis van de uitslag voor om "een pas op de plaats'' te maken om te kunnen werken aan herstel van vertrouwen in de Europese samenwerking.
Zullen we misschien eerst in Nederland zélf iets met vertrouwen gaan doen, eventueel?

Barroso (EC) zegt dat het ratificatieproces moet doorgaan (vind ik ook, en overal met referenda graag), en dat er pas eind volgend jaar gekeken moet worden naar wat er met de eurowet moet gebeuren, maar ondertussen wordt er in de achterkamertjes al wel gezocht naar een manier om de euro-minister BuZa buiten de eurowet heen te installeren, las ik vanochtend in een nieuwsbericht (ik meen van het ANP), maar toen ik het later op wilde zoeken om de exacte formulering over te kunnen nemen, kon ik het niet terugvinden - het is duidelijk, onze boodschap heeft Brussel nog niet bereikt, de communicatielijnen zullen wel last van storing hebben, of er is een ander achterbaks duiveltje aan het werk, ik zal geen namen noemen.

Aap Dittrich (D66) is zo trots op de hoge opkomst, dat hij de toekomst nu helemaal in handen legt van de nee-stemmers (dat is fijn, hij in de bijstand, wij in het pluche, want daar ging het toch om, allemaal om de centen).

Ook Van Aarsen (VVD) is om, hij wordt de grote politie-agent van het kabinet: "De kiezer heeft intuïtief aangegeven dat dit verdrag een stap te ver was. Die boodschap is duidelijk bij ons overgekomen. Het kabinet moet niet proberen het verdrag later opnieuw in de Kamer aan de orde te stellen." - maar hij blijft toch een beetje op zijn godgegeven stokpaardje zitten met dat intuïtief, alsof het niet voor te stellen is, dat de burger zou kunnen lezen en zelf conclusies trekken - waarschijnlijk stond er vanochtend in zijn horoscoop dat hij zich niet teveel moest opwinden, maar dat hij gerust grote beloftes mocht doen, niemand verwacht dat hij ze uitvoert.

Halsema's (GL) "ontzettend balen" was eigenlijk de enige geloofwaardige opmerking die ik uit de Haagse rammelkast hoorde, maar misschien komt dat omdat ik altijd een zwak voor die jongedame heb gehad.

Duitsland (Schröder in ieder geval) kan nauwelijks geloven dat Nederland (zeg maar, volgens hem, de oprichter van de EU) nee heeft gezegd.

Blair is officieel teleurgesteld, maar volgens insiders opgelucht, want gaat waarschijnlijk geen referendum organiseren, terwijl ik vind dat hij dat juist wel moet doen, en dan misschien zelfs een uitgebreidere versie dan die waardoor Balk en Chirac een klap in hun gezicht kregen, dan kan hij later trots zeggen dat hij in ieder geval weet waarom de Britten tegen stemden, maar dat zal hij wel niet durven, politici hebben zulke kwetsbare ego's.

Ja, als we de laatste maanden iets hebben kunnen leren, is het dát wel. En dat je hard moet schreeuwen, heel hard, om hun aandacht te trekken, maar dan nog blijft de vraag of ze hóren en begrijpen wat je zegt, en of ze daarnaar willen lúísteren (zéggen dat ze dat doen zal niet de eerste leugen zijn).