vrijdag 10 juni 2005

God bestaat niet...

Nadat ik vanmiddag met een collega gesproken had over de TV-reeks «God bestaat niet» van de RVU, waarvan het eerste deel enkele dagen gelegen werd uitgezonden (zie ook mijn log Eenrichtings oogkleppen van 7 juni), besloot ik om het programma toch maar eens te bekijken (via www.uitzendinggemist.nl).

Op 7 juni was mijn verontwaardiging gericht tegen de schijnheiligen die wél mogen proberen om heel Nederland (en nog liever de hele wereld) om te bouwen tot een reservaat waarin iedereen christen is -doet me eigenlijk een beetje denken aan de Inquisitie van enkele eeuwen geleden-, maar anderen de mond willen snoeren wanneer iets gezegd wordt waarmee ze het niet eens zijn. Nu ben ik ook nog eens verontwaardigd, omdat alle protesten van deze rechtlijnige 'gelovigen' volstrekt misplaatst zijn.

Op de eerste plaats al omdat, zoals mijn collega nog zei, het programma om middernacht werd uitgezonden, toch niet bepaald een tijdstip dat gevoelige en manipuleerbare kinderzieltjes ermee geconfronteerd zouden kunnen worden.
Ook echter, omdat het hele programma bestond uit een dialoog (tussen twee netjes aangeklede, rustig op stoelen gezeten mannen) over de werking van de hersenen, waarbij o.a. aan bod kwam wat er gebeurt bij een epileptische aanval en bij een bijna-dood-ervaring.

Het is natuurlijk voor de fanatieke gelovigen niet leuk, wanneer iets dat door hen wordt beschouwd als een bewijs voor het hiernamaals, een verschijnsel is dat gereproduceerd kan worden door stimulering van een bepaald deel van de hersenen. Desalniettemin zou het me heel wat zinniger lijken, wanneer deze protestanten (in de letterlijke zin) hun energie zouden stoppen in het bestrijden van veel walgelijkere TV-programma's, zoals Big Brother of programma's waarbij enkele vrouwen moeten proberen een miljonair te versieren of de talloze domme knok- en (zogenaamd) erotische films, of de uitzending van bokswedstrijden.

Ik veronderstel echter, na het bekijken van het programma, dat de zeurders zich hebben gestoord aan de titel en als een verblinde stier erop afgestormd zijn, zonder moeite te doen om de inhoud van het programma te bekijken. Net zoiets als indertijd de hele (nouja) moslimwereld (samen met tal van niet-moslims) Salman Rushdie veroordeelde vanwege zijn Duivelsverzen, omdat de ayatollah dat verordonneerd had.

Kortzichtigheid, zoals van de christelijke zeurkousen, hoort niet in een democratie. Mensen die dat niet (willen) inzien kunnen maar beter verhuizen naar Vaticaanstad, dan kunnen ze daar samen lekker onverdraagzaam zijn.

P.S.: Ik herinner me nu plotseling een radioprogramma van de VPRO uit de jaren 1970 met de titel Gods eigen radioprogramma. Het was een programma over diverse vormen van kunst en ik vatte de titel op als een verwijzing naar het verhevene van de kunst. De EO zag het echter anders, en in hun gids werd het programma vermeld als Kunstprogramma, zonder de naam dus.

Geen opmerkingen: