donderdag 2 juni 2005

Koppijn krijg ik d'r van... (Verdeel-en-heers-spelletje in de EU)

Om 23:00 hoorde ik op het ANP-nieuws dat de Duitse bondkanselier Gerhard Schröder verklaard heeft dat we niet overdreven moeten reageren op de afwijzing van de Europese 'grondwet', want alle 25 lidstaten moeten de kans krijgen zich uit te spreken.

Ondanks dat ik de afgelopen dagen in talloze toonaarden en veelstemmig gehoord heb dat het feit dat één lidstaat het ontwerp afgewezen heeft al voldoende is om het niet aan te nemen, hoor ik ook allerlei vage opmerkingen, die mij toch het ergste doen vrezen.

Op de eerste plaats zullen de Oosteuropese landen vermoedelijk veel minder bezwaar maken tegen de schadelijke inhoud van het ontwerp. Enerzijds omdat wellicht zelfs deze wetsrommel voor hen daadwerkelijk verbeteringen kan inhouden, maar misschien ook omdat ze meer dan wij gewend zijn aan het gemanipuleer van hun regeringen (zowel vóór 1989 als daarna) en het misschien zelfs wel als normaal beschouwen. Een ander argument voor Oost-Europa is dat het financieel vermoedelijk voor de betreffende landen wél interessant is om mee te doen.

Ik begreep uit hetzelfde nieuwsbulletin dat de volksmisleiders al bezig zijn met plannetjes om de bevolking te verdelen. Schröder zou namelijk met Jean-Claude Juncker (eerste minister en minister van financiën van Luxemburg, maatje van de vissige Nederlandse minister van financiën dus) met elkaar een plannetje in elkaar gestoken hebben dat bevredigend zou moeten zijn voor de lidstaten die meer geld afdragen aan de EU dan ze terugontvangen (waaronder Nederland).

Inderdaad is die afdracht ook genoemd als een van de mogelijke redenen voor tegenstemmers en het is zelfs mogelijk (of waarschijnlijk?) dat een andere verdeelsleutel een aantal mensen zou kunnen lijmen. Het verandert natuurlijk niets aan het feit dat dit hele ontwerp een wangedrocht is, zoals ik in deze weblog al op tal van punten heb aangetoond), maar als er op deze manier slijmerige aanpassingetjes worden doorgevoerd is het misschien niet al te moeilijk om de verhouding tussen voor- en tegenstanders te veranderen.

Ik ben er nu absoluut van overtuigd dat de neoliberale grootmogols op deze manier het ene na het andere aanpassingsplannetje in de openbaarheid zullen brengen om de reactie van het kiesvee te testen. Wanneer ze dan de indruk hebben dat de aanpassingetjes hen verzekeren van een gunstiger resultaat, wordt hetzelfde ontwerp, met uiteraard dezelfde, ongewijzigde, vrijbrief voor het neoliberale bedrijfsleven, opnieuw in stemming gebracht met deze kleine aanpassinkjes. Mogelijk worden er dan geen referenda meer gehouden (te riskant) en kan de hele rotzooi gewoon ingevoerd worden, en dan kunnen we (zij!) pas écht gaan werken aan het verUSA-en van Europa: naar beneden geharmoniseerde sociale zekerheid, aan de 'vrije markt' onderworpen milieu (roofbouw dus, zoals in de VS), vakbondjes die af en toe advies mogen geven (waaraan dan echter uiteraard geen gevolg wordt gegeven). Wat zal het toch goed leven worden in Europa: Brave new shit!

Het enige wat ik hoop (je moet toch optimistisch blijven denken) is dat de kiezers, die nu wakker geschud zijn, niet op korte termijn zullen vergeten hoe ze door de politici bedrogen en bedreigd, gechanteerd en onder druk gezet zijn, en dat ze ze VVD, CDA en D66 nooit meer zullen vertrouwen, en Groenlinks en de PvdA alleen wanneer écht duidelijk geworden is dat ze hun eigen stommiteiten ingezien hebben. Het minste dat ze kunnen doen is Woutertje Bos dumpen. Dát heeft hij wel verdiend!

1 opmerking:

Anoniem zei

Zoals ik al eerder schreef: ook ik ben er voor dat alle landen hun meningen uitspreken over de (vóórliggende versie van de) eurowet, liefst middels een referendum, maar ik vermoed dat veel landen dat niet aandurven, omdat ze bang zijn dat hun inwoners een eigen mening hebben.
In de vorige zin heb ik tussen haakjes een aanpassing gemaakt, aangezien het inderdaad in de lijn der verwachting ligt, dat de formulering binnenkort op verschillende uiterst minimale, maar met veel bombarie gepropageerde, punten zal worden aangepast.
De formulering zeg ik, níét de intentie en de juridische en sociale consequenties voor diegenen op wie de eurowet zal worden losgelaten.

Laat ik nou toch begrepen hebben dat zelfs dat rotte kastje in Den Haag al begrepen had, dat 'het volk', de tégen-stemmende bevolking, vond dat er veel te veel geld uit onze zakken naar de EU verdween, en dan lees ik in NRC/Handelblad (03 juni) het volgende: "Nederland moet dit jaar zo'n half miljard euro extra afdragen aan de Europese Unie voor de periode 2001-2005. Ook de komende jaren moet Nederland meer betalen dan voorzien. Dit blijkt uit berekeningen die onlangs in het kabinet zijn besproken."
En dat zou dan te maken hebben met het feit dat "Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in april heeft berekend dat het bruto nationaal inkomen in 2001 25 miljard euro groter was dan werd aangenomen."

Nou kan ik mij van de periode 2000-2005 alleen maar herinneren dat ik van mijn inkomen steeds minder in staat was om lekker rond te komen en het bleek dat dat niet alleen mijn probleem was.
Daarnaast heb ik zeer mijn twijfels over de juistheid van cijfers als ze afkomen van de goochelaars van het CBS.
Maar, stel dat die cijfers kloppen, dan zou Nederland volgens de huidige afspraken binnen de EU dat extra geld misschien wel moeten afdragen, maar houdt dat dan ook in dat we geld terug gaan krijgen over de jaren daarna, toen de e-co-no-mie een stevig eind inkakte?
En zo ja, waar blijft dat geld dan, krijgen wij, 'het volk' dat geld dan terug (het zijn immers onze belastingcenten), wordt het besteed aan beter onderwijs, sociale zaken of gezondheidszorg, of wordt het door de haagse minkukels weggesmeten in een of ander onnodig en ongewenst project?
Och, misschien kan die oorlogsmisdadiger uit de V.S. nog een keer uitgenodigd worden, maar ja, welke provincie moet er dan huisarrest krijgen.

De afgelopen weken schreeuwde het kabinet dat een 'nee'-stem 'onze' onderhandelingspositie (onder andere aangaande de te hoge betaling) in de EU zou ondermijnen, nú lees ik (de Volkskrant/ANP, 3 juni) Het kabinet gebruikt het ‘nee’ tegen de Europese Grondwet als drukmiddel in Brussel om lagere betalingen aan de EU af te dwingen. Minister Bot van Buitenlandse Zaken is ‘overtuigd’ dat de andere EU-landen nu beter zullen luisteren naar Nederland.

"Praatjes vullen geen gaatjes" zei de oude, "je krijgt er hooguit hoofdpijn van".
De Balkenbende levert keer op keer bewijs van de juistheid van die uitspraak.
Ik vraag me echt af, waarom dat hele zootje klaplopers niet op het eerste pontje naar de Hades gezet wordt.
Of is dat pontje, gelijk met de rest van het openbaar vervoer afgeschaft?