Gisteren hoorde ik dat de Tweede-Kamerfracties van VVD en PvdA vinden dat de Zuiderzeelijn (een snelle spoorverbinding tussen Schiphol en Groningen) niet door mag gaan.
Vandaag lees ik in de Metro dat minister Peijs van Verkeer het nog te vroeg vindt om daar nu al van af te stappen.
Ik zou bijna denken dat hier sprake is van persoonlijke belangen, zoals bij zoveel politici de nodige twijfels mogelijk zijn. Dat geldt met name ministers van Verkeer uit misschien wel 20 jaar kabinetten, waaronder Smit-Kroes, die nu vanuit haar luxe Europese baantje vindt dat Artis en Blijdorp geen subsidie mogen krijgen, omdat ze daarmee oneerlijk zouden concurreren met andere, niet gesubsidieerde, dierentuinen - alsof iemand uit Spanje naar Amsterdam zou komen omdat het kaartje van Artis 2 Euri goedkoper zou zijn dan dat van de Zoo in Barcelona.
Peijs zou daar gemakkelijk van verdacht kunnen worden, want haar man (Rinus Platschorre) zit in de bouwsector en in haar Europese tijd is zij ook al betrokken geweest bij dubieuze zaakjes, zoals het TV-programma Zembla in mei 2004 overduidelijk aantoonde. Zij zegt zelf echter dat er geen sprake is van belangenverstrengeling, dus het zal wel zo zijn. Tenslotte is in Nederland iedereen onschuldig, totdat het tegendeel bewezen is ... hoewel het er door de onlangs ingevoerde legitimatieplicht niet gemakkelijker op is geworden om dit nog helemaal serieus te nemen.
Maar ook al doet Peijs geen dubieuze zaakjes met de bouwsector, dan nog is het op zijn minst vreemd dat zij kennelijk door wil gaan met het megalomane geldverslindende Zuiderzee-plannetje. Misschien wil ze echter niet teveel afwijken van het (ontbreken van) beleid bij de rest van het balkenkabinetje..?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten