De levensmiddelenindustrie (levensmiddelen?) heeft regels opgesteld omtrent voedselreclame (voedsel?) en die zijn nu overgenomen door de Reclame Code Commissie. Volgens de levensmiddelenindustrie zijn deze regels 'een belangrijke stap in de strijd tegen overgewicht'. Dat staat in de Metro van vandaag.
Mij lijkt het eerlijk gezegd een veel betere zaak wanneer bijvoorbeeld de overheid het onderwijs eens wat beter ging financieren, waardoor scholen niet langer aangewezen zijn op het exploiteren van een kantine om aan extra geld te komen voor de taken, waarvoor ze steeds minder geld krijgen uit Den Haag. En áls er dan al kantines zijn op school, dan moet ervoor gezorgd worden dat daar échte levensmiddelen te koop zijn en geen vette snacks en snoepgoed in alle vormen en soorten. Het is natuurlijk makkelijker om een vette kroket in oud frituurvet te gooien dan een salade samen te stellen, en het zal ongetwijfeld ook wel meer 'winst' opleveren, maar het is schijnheilig om de reclame te ontdoen van propaganda voor het eten van rotzooi, terwijl kinderen op scholen vaak niets anders kunnen krijgen dan bocht...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten