vrijdag 15 maart 2002
Cowboys horen tussen de koeien!
Wie had toch ooit kunnen denken dat de vredesbeweging misschien binnenkort ten gunste van Saddam Hussein zal moeten gaan demonstreren?
maandag 4 maart 2002
Waarom krijgen spam-schoften geen levenslang?
AdFab is daar niet gelukkig mee en doet extra zielig, want het is toch zo simpel voor degenen die spam krijgen om te reageren en te zeggen dat ze voortaan geen spam meer willen ontvangen. Dit is echter een hol argument. In veel van hun mailbox-vervuiling wordt inderdaad de mogelijkheid geboden een mailtje te sturen dat je geen mail meer van hen wilt ontvangen. Als je daarop reageert, weten ze echter meteen dat je e-mail adres actief is en kunnen ze het duurder aan andere bedrijven verkopen.
Je zult inderdaad niets meer van de eerste afzender horen, maar dat gebeurt toch nooit. Deze boeven zijn zo doortrapt dat ze steeds een ander afzenderadres gebruiken, waardoor je niet eens je e-mail programma zo kunt instellen dat hun berichten op de server gewist worden.
Een écht fatsoenlijk bedrijf, zoals sommige software leveranciers, bieden je de mogelijkheid om bij het installeren of bij het bezoeken van hun site aan te geven of je prijs stelt op informatie betreffende hun producten. Alleen op deze manier ("opt-in") is het mogelijk om ongevraagde toezending van allerlei rotzooi (van aanbiedingen om snel rijk te worden tot "hardcore porn", aanbiedingen voor "penis enlargement" of zelfs "teenage sluts" - sorry, niet mijn woorden!) te verhinderen.
zaterdag 16 februari 2002
Wel willen profiteren, maar als het tegenvalt...
Het is met deze mensen al net als met beroepsmilitairen. Zolang ze zich bezighouden met oefeningen en sport (andere mensen betalen grof geld voor "survival weekends") hoor je ze niet, maar wanneer ze hun werk (als militair) moeten doen in een oorlogsgebied hoor je verhalen over risico's.
Ook hoor je niets van beleggers zolang de winst op bedrukte papiertjes steeds hoger wordt; wanneer het dan ineens economisch weer wat minder goed gaat, hebben de banken het gedaan. Misschien dringt dit niet door tot beleggers, maar voor hun winst worden arbeiders (in ruime zin, dus ook in het onderwijs en de gezondheidszorg bijv.) al jarenlang uitgeperst en overbelast...
donderdag 14 februari 2002
Nederland een tomatenmonarchie?
• HBO-instellingen frauderen.
• Overheid verwaarloost spoorweg-infrastructuur, maar NS-directeur wordt ontslagen in plaats van verantwoordelijke minister.
• Bouw in strijd met bouwvergunning Van der Valk in Tiel was al in 1985 bekend en twee jaar later wordt gerapporteerd dat "strikt formeel (...) een serie strafbare feiten" aanwezig is, maar kennelijk is daar niets (of niet voldoende) tegen opgetreden, want in 2002 stort een deel van de parkeergarage in. Was trouwens Van der Valk niet ook die club die een aantal jaren geleden door middel van een schikking in feite een groot deel van zijn belasting werd kwijtgescholden?
Hoeveel is er nog meer toegedekt of in doofpotten verdwenen?
Het lijkt er steeds meer op dat Nederland hard op weg is ook een bananenrepubliek (tomatenmonarchie?) te worden...
dinsdag 12 februari 2002
Geen spiegel, paarse mensjes?
Om misverstanden te voorkomen wil ik duidelijk aangeven dat ik geen fan van hem ben. Maar verder snap ik werkelijk niet waarom iedereen nu ineens over hem valt als hij het heeft over het veranderen van de Grondwet. Daarvoor bestaat immers een procedure. Hij heeft nergens gezegd dat hij die wijziging buiten die procedure om zou willen doorvoeren!
Bovendien komt het op zijn minst schijnheilig over, wanneer bijv. de vrijheid van godsdienst ook niet zo vanzelfsprekend is -voor (aspirant-)leden van het koninklijk huis- en anderzijds de vrijheid van godsdienst aangegrepen mag worden om mensen te discrimineren om hun geaardheid of om hun (vermeend) minderwaardige godsdienst.
De paarse mensen die zich zo tegen Fortuyn afzetten, zouden eens wat meer in de spiegel moeten kijken naar hun eigen inconsequenties: omdat ze niet in staat zijn de uitvoering van de Bijstandswet efficiënt te controleren, worden andere mensen gestraft die recht hebben op verstrekkingen in het kader van een heel andere wet (Algemene Kinderbijslagwet).
Paars geeft trouwens op meer punten blijk van kromme denkkronkels: er is geen geld voor het broodnodige verbeteren van gezondheidszorg, onderwijs en rampenbestrijding, maar wel voor een onnodige en overbodige Betuwelijn en (in elk geval nu nog: de huidige straaljagers zijn nog lang niet afgeschreven!) onnodige straaljagers.
woensdag 6 februari 2002
Rechtvaardigheid op zijn Nederlands
Dít opent werkelijk ontelbare nieuwe mogelijkheden voor de toepassing van allerlei andere wetten. Stel je voor: ik rijd op de fiets door een rood licht en de auto van mijn overbuurman wordt in beslag genomen.
Dit zal het vertrouwen in de rechtvaardigheid van de Nederlandse overheid geen windeieren leggen...
donderdag 24 januari 2002
Goede muziekradio op de kabel!
Binnenkort is een behoorlijk deel van Nederland niet meer aangewezen op de terreur van formats op de radio. Bij Radio Caroline (die vanaf 26 januari op de kabel komt in NO Nederland) heersen niet de computer of de luisteronderzoeken, maar de presentatoren. De presentatoren zijn er zelf verantwoordelijk voor de muziek die ze draaien en daarom is deze zender ook geen eenheidsprak, maar een zender met een enorme variatie aan muziek, waarbij de belangrijkste gemeenschappelijke factor bestaat uit het feit dat de presentatoren "hun" muziek kennen en deze enthousiast presenteren.
Degenen die Radio Caroline niet via de kabel kunnen ontvangen, hebben de mogelijkheid er via de satelliet naar te luisteren of via het Internet.
Iedereen die net als Frits en ik meer dan genoeg heeft van de zielloze en onderling uitwisselbare programma's die in Nederland worden uitgezonden, heeft nu dus de mogelijkheid weer eens goede muziekprogramma's te horen: 24 uur per dag! Voor meer informatie www.radio-caroline.nl
maandag 21 januari 2002
Geldstofzuiger Dagobert Gates - Lang leve Linux!
Dit is een uitgelezen gelegenheid voor Den Haag om iets verstandigs te doen en tóch geld te besparen (meestal komen ze niet verder dan geld besparen en iets onverstandigs doen). De software van Linux is misschien wel iets moeilijker te installeren dan die van Windows, maar eenmaal geïnstalleerd véél stabieler en veiliger dan die van Microsoft. Er is een geweldig sortiment aan software voor Linux (o.a. het OpenOffice Office pakket), en bovendien is Linux en heel veel van de software nagenoeg gratis. Paars, laat zien dat Nederland niet naar de pijpen van geldstofzuiger Dagobert Gates danst!
Concentratiekamp van Bush
Heeft de VS-regering ineens last van een besmettelijke soort ziekte van Alzheimer? Bush had toch het terrorisme de oorlog (war) verklaard? Volgens mij zijn mensen die in een oorlog gevangen genomen worden krijgsgevangenen (prisoners of war). En zoiets heeft dan steeds een grote mond over mensenrechten?
Ik veronderstel trouwens dat er nog meer achterzit: in Guantánamo zullen waarschijnlijk de Amerikaanse wetten niet gelden, dus de gevangenen kunnen geen beroep doen op de Amerikaanse rechter...
zaterdag 19 januari 2002
Oranje onder!
• vrouwelijke afstamming;
• de naam Oranje -terwijl wat hier in Nederland die naam gebruikt eigenlijk afstamt van Nassau-;
• de fictie dat het om een Nederlands koningshuis gaat, terwijl het net zoals de andere dynastieën in Europa (vgl België of het Verenigd Koninkrijk, of de afgeschafte Griekse dynastie) bijna volledig "van Duytschen bloet" is.
Dit is overigens niet te verwonderen in een land waar mensen geen enkel klassebewustzijn meer hebben, waar katholieken het slikken als het "democratische" parlement toestemming moet geven wanneer een prins(es) wil trouwen met een katholiek, terwijl hier de vrijheid van godsdienst in de grondwet verankerd heet te zijn. Kortom, we hebben nog een HEEL lange weg te gaan voordat de Nederlandse democratie écht democratisch is. Nu is het net zoiets als de fictie dat een trein die uitvalt geen vertraging heeft (in plaats van een oneindig lange vertraging).
donderdag 17 januari 2002
Lockheed
woensdag 16 januari 2002
Vooruitgang bij de NS...
Bij een poging een treinreis naar Parijs te boeken, kwam ik tot de ongelooflijke ontdekking dat het reisbureau geen niet-rook plaats kon garanderen. Dat staat trouwens ook in de diverse reisgidsen: het kan alleen genoteerd worden als een prefentie''(misschien zou het gewone Nederlandse woord 'voorkeur' hier niet misplaatst zijn, zeker wanneer de spelling problemen oplevert) .
Het is duidelijk: de NS wil voorkomen dat ze met lege rookplaatsen blijven zitten en willen daar dan niet-rokers op kwijt. Dit alles op de gebruikelijke klant-onvriendelijke wijze van de laatste tijd, want vroeger kon dat allemaal wél vastgelegd worden.
Toen ik in 1970 bij een reisbureau werkte, werd in een dergelijk geval gebeld met een reserveringsnummer bij NS (computers hadden we toen nog niet aan de balie...) en daar werd dan gekeken of het mogelijk was om aan de wensen van de reizigers te voldoen - bijv. een NRR-plaats (Niet Roken Raam), vooruit/achteruit of wat dan ook. Zoja, dan werd het vastgelegd. Waren er alleen nog rookplaatsen, dan werd de reiziger de keuze geboden om die al dan niet te nemen of een andere verbinding te zoeken.
Zou nu, anno 2002, een dergelijk systeem niet toegepast kunnen worden? Moeten we nu alles voorkauwen? Zijn ze werkelijk zo dom dat ze daar zelf niet op kunnen komen?
Er zit nu niet veel anders op dan maar zelf kaartjes kopen in Frankrijk (kan via het internet bij de SNCF), en dáár kun je wel de plaats reserveren die je wilt...
NS-advies?
Naar aanleiding van een ingezonden brief eerder deze week (in de Volkskrant) over de NS die mensen elektronisch altijd via Parijs naar de Côte d'Azur of Bordeaux laat reizen en de verbindingen via Brussel niet vermeldt, heb ik vandaag ook maar eens gekeken hoe het zit met de informatie over verbindingen tussen Amsterdam en Parijs.
Door simpelweg te vragen om informatie over de verbinding tussen Amsterdam Centraal en Paris-Nord (vandaag), kreeg ik van de NS Reisplanner de volgende 'EEG-in-een-dag' suggestie voorgeschoteld (lay-out door mij aangepast):
19:25 V Amsterdam Centraal Spoor 4b richting Utrecht Centraal
21:45 A Duisburg Hbf
22:07 V Duisburg Hbf richting Bielefeld Hbf
00:00 A Bielefeld Hbf
00:35 V Bielefeld Hbf richting Liège-Guillemins
09:08 A Paris-Nord
reistijd 13:43. Helaas is niet duidelijk hoeveel deze rondreis moet kosten, want "Geen tariefinformatie mogelijk bij reizen van/naar/via buitenland."
Eenzelfde verzoek bij de Deutsche Bahn (of heet dat tegenwoordig voortaan Die Bahn?) leverde een rechtstreekse Thalys op (V/A 12:56/17:05) met een reistijd van 4:09, en daarna in elk geval om 13:23 en 14:23 een verbinding met één overstap in Bruxelles-Midi (overstaptijd 0:25, dat is natuurlijk wel erg weinig als je met een Nederlandse trein naar Brussel moet), het eerste stuk met een Intercity, het tweede gedeelte met een Thalys; totale reistijd 4:42.
Ik vond het in eerste instantie al vreselijk onbeschoft dat de nieuwe site alleen toegankelijk is voor gebruikers van Internet Explorer (hoeveel zouden ze daarvoor van MicroSoft gekregen hebben?), maar ik begrijp nu dat ze zich niet willen blameren bij de meer bewuste Internet-gebruikers. Of?
Ik ben er trouwens intussen achter wat ik verkeerd had gedaan. Ik had "Internationaal" moeten aanklikken, het bovenstaande NS-advies heb ik gekregen via de gewone reisplanner (nationaal dus kennelijk. Nationaal via Bielefeld?). Bij "Internationaal" krijg je de keuze tussen "HST ja" en "HST nee" (HST zal wel hoge-snelheids-trein betekenen). Bij "ja" krijg ik hetzelfde Thalys-advies als de via Duitsland gekregen rechtstreekse verbinding, dus -spannend- nu even gekeken wat ik zonder (de "nee"-optie) krijg:
13:23 V Amsterdam Centraal
15:29 A Antwerpen-Berchem
16:10 V Antwerpen Berchem
17:53 A Lille Flandres
18:02 V Lille Flandres
19:26 A Amiens
20:03 V Amiens
21:11 A Paris-Nord
Het leuke is dat er nu ineens wel (ondanks "van/naar/via buitenland") wél een tarief genoemd wordt... Hoewel...: het vermelde tarief bij deze verbinding "HST nee" geldt voor: "-Paris-Nord met Thalys vanaf Amsterdam". Kunnen jullie het nog volgen?
Dat is dus 3x overstappen en een reistijd van bijna 8 uur. Het is bij de NS kennelijk niet opgekomen dat er ook een "toe-ter-nie-toe" optie mogelijk zou kunnen zijn. En dat dan nog wel in het land van het poldermodel, waar het sluiten van compromissen zowat tot standaard is verheven... De optie via Brussel wordt gewoonweg niet genoemd (valt natuurlijk niet onder "HST nee" omdat het tweede gedeelte wel per HST gaat en ook niet onder "HST ja" omdat het eerste deel gewoon per Intercity gaat. Of zou het (zoals de eerdere briefschrijver suggereert) inderdaad de bedoeling zijn dat mensen wel begrijpen dat het anders wel heel aantrekkelijk is om de monopolistische Thalys vanaf Amsterdam links te laten liggen?
Op de sites van de (Belgische) NMBS en de (Franse) SNCF is het geen enkel probleem om alle treinen terug te vinden, waarbij dan overigens niet de boemelverbinding via Antwerpen, Lille en Amiens vermeld wordt (dat is dus weer wel een nadeel voor mensen die zo lang mogelijk willen reizen voor hun geld... maar die kunnen altijd in Brussel nog een paar uurtjes uitstappen).
Zo blijkt dat er zowat elk uur een verbinding is tussen Amsterdam en Paris-Nord, de meeste via Brussel-Zuid, en om de paar uur een rechtstreekse Thalys.
dinsdag 15 januari 2002
Alle dieren zijn gelijk, maar toch niet helemaal...
Globaal zal Nederland best een rechtsstaat zijn, d.w.z. gewone mensen worden over het algemeen ongeveer gelijk behandeld, maar zodra er sprake is van mensen die zichzelf om een of andere reden als hoger beschouwen, blijft van dat gelijkheidsprincipe bar weinig over:
V/d Valk koopt zijn belastingschuld af met een aalmoesje, bouwfraudeurs krijgen een schikking aangeboden, Prins Bernhard mocht als "straf voor de Lockheed-affaire" zijn militaire onderscheidingen niet meer dragen (maar later toch weer wel); voor Máxima wordt geregeld dat een uitrit ineens onder de openbare weg valt; de NS-directeur wordt eruit getrapt, terwijl de hoofdschuldigen in Den Haag rustig hun wanbeleid kunnen voortzetten; Constantijn krijgt zijn rijbewijs na één dag terug omdat het zijn eerste overtreding was...
Het wordt tijd dat er een spoedopleiding komt voor smeden, want hier in dit knikkerland valt héél wat recht te smeden...