woensdag 17 november 2004

Wat heet groot?

Ik snap eigenlijk de hele commotie niet rond de nu gekozen "grootste" Nederlander Pim Fortuyn. Hij was beslist niet klein, maar ik denk dat Joseph Luns toch groter was. Willem van Oranje was in ieder geval beslist kleiner!

Maar eh, effe serieus... waarom zou Pim Fortuyn niet in aanmerking komen? Als ik me voor deze "verkiezing" geïnteresseerd had, zou hij mijn keuze niet zijn geweest (ik zou eerder voor Erasmus, Anthonie van Leeuwenhoek, Constantijn Huijgens, of eventueel Drees, gekozen hebben), maar Willem van Oranje is zeker niet belangrijker geweest voor Nederland dan Fortuyn. Hij heeft indertijd zijn eigen koning verraden (de "koninck van Hispanië", inderdaad) en verdiende het daarom volgens de gebruiken van die tijd om vogelvrij verklaard te worden (hij is dus nooit vermoord, maar volgens de wetten van die tijd met de dood gestraft). Hij was een ordinaire opportunist, die kennelijk meer voordeel zag in rebellie tegen zijn eigen koning, en die daarvoor ook zijn katholieke geloof voor het protestantisme inruilde.

Een dezer dagen gaf een briefschrijver aan dat zonder Willem van Oranje Nederland niet zou zijn zoals het nu is (is dat trouwens iets om blij over te zijn?), maar zonder Napoleon was dat ook niet het geval geweest. Dat is toch ook geen reden om Napoleon voor te stellen als groot(ste) Nederlander?

Geen opmerkingen: