dinsdag 18 april 2023

Verkeer (en openbaar vervoer) in Nederland

Het CBS meldt dat het aantal verkeersslachtoffers  in Nederland sterk gestegen is, waarbij vooral opvalt dat het aantal oudere fietsers (boven 75 jaar) sterk gestegen is (zie de NRC van vandaag). Als oplossing wordt vooral gesuggereerd verplichtstelling van een fietshelm. Persoonlijk denk ik dat de enorme toename van electrische fietsen hier zoïzo een belangrijke factor is. Ik zie regelmatig ouderen, die waarschijnlijk pas weer zijn gaan fietsen na aanschaf van een electrische fiets, met duizelingwekkende vaart (en soms driftig bellend) ambachtelijke fietsers [zonder electrificatie] in gevaar brengen. Daarom denk ik dat een (ingebouwde) snelheidsbeperking to 20 of -liever- 15 km/uur een flinke verbetering van de situatie zou opleveren. Helaas wordt in het genoemde artikel de electrische fiets pas aan het einde, en in een iets andere context, vernoemd. 

(*) De Volkskrant meldt  overigens wel dat -volgens een CBS-onderzoeker- de stijging van het aantal verkeersoden 'een gevolg is van de opkomst van elektrische fietsen', maar het CBS kan ' 'op basis van onze informatie [...] geen onderscheid maken tussen slachtoffers op e-bikes en gewone fietsen'.
Misschien heeft het CBS een dringend verzoek gekregen om het risico van electrische fietsen niet te vermelden? Tenslotte mag de winst van de handel in e-fietsen niet in gevaar komen!

Aardig [?] is ook dat Change van gisteren zich afvraagt "Hoe [...] we mensen uit de auto" [krijgen].
Ik kan wel in een paar woorden uitleggen waarom ik daar momenteel niet in geïnteresseerd ben: "OV" betekent in Nederland al lang niet meer "Openbaar Vervoer", maar steeds meer "Onbetaalbaar, Onbetrouwbaar [bij uitgevallen of ontbrekende treinen zijn er meestal geen of absoluut ontoereikende alternatieve mogelijkheden] en Onveilig [niet door het gevaar van botsingen, maar door het ontbreken van zelfs een hypothetische conducteur] Vervoer". 

Een slimbo van de TU in Delft zegt in het Change-artikel dat de trein helemaal niet zo duur is "als je de aanschafwaarde van de auto en het onderhoud zou meenemen in de prijs". Dat kan misschien wel zo zijn, maar dan toch alleen wanneer je niet toch al een auto hebt, omdat er veel kleine plaatsen in Nederland zijn waar je niet of nauwelijks met het OV kunt komen. Niet iedereen heeft tenslotte zin om met een zware tas 5 of 10 km te gaan wandelen of fietsen, nog afgezien van de weersomstandigheden... En een deelauto vind je ook niet overal...

De opmerking van die TU-slimmerik is net zo misleidend als reclame van de NS langs de A2 (vroeger regelmatig gezien) dat het met de trein van Utrecht naar Amsterdam maar 35 (?) minuten is. Leuke informatie, maar dat is dus van station naar station. De tijd dat je op een tochtig station staat te wachten (zeker bij treinuitval), en die je nodig hebt om op het station en op je bestemming te komen wordt gemakshalve niet meegeteld...



Geen opmerkingen: