zaterdag 12 oktober 2024

Oorlog wijst op gebrek aan wijsheid!

 

"Er bestaat niet zoiets als een onvermijdelijke oorlog [...]
Komt de oorlog, dan is het door gebrek aan menselijke wijsheid."

 

Dit is geen wijsheid uit eigen koker, ook al had ik iets dergelijks misschien wel kunnen formuleren.

Nee, het gaat hier om een citaat uit juli 1914 van de conservatieve Britse politicus Andrew Bonar Law (1858-1923), dat ik dan weer ontleend heb aan het voorwoord van Achter de schermen van de diplomatie (1959) van Anton Constandse.

Het zou geen kwaad kunnen als alle politici ter wereld vóór het aanvangen van hun werkzaamheden verplicht een goed doorwrocht opstel zouden moeten schrijven ter bevestiging van de waarheid van het volgende citaat:  

 

Helaas heb ik het originele citaat niet kunnen vinden (kan iemand me daar aan helpen?), maar desondanks vind ik de verwoording door Constandse overduidelijk!




Geen opmerkingen: